Hlavní obsah

Jak na odškodnění za zpoždění na cestách

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V případě problémů při cestování veřejnými dopravními prostředky napříč Evropskou unií (EU), ale i při cestách z EU mají lidé právo na odškodnění, což vyplývá z evropských nařízení. Ta zahrnují především práva plynoucí ze zrušení cesty, z delšího zpoždění, ale i případy ztraceného zavazadla. Někteří dopravci, zejména pak železniční, poskytují odškodnění i nad rámec těchto obecných pravidel.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

„Spotřebitelé by si měli být vědomi, že cestování veřejnými dopravními prostředky jim vůči dopravcům přináší významná práva,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Jak zároveň dodala, cestující někdy z neznalosti nebo v důsledku tzv. racionální apatie tato práva neuplatňují nebo na ně rezignují.

Letecká doprava

Letní sezona je v plném proudu a mnozí z nás při cestách do zahraničí využívají služby leteckých společností. A právě během letních měsíců nejsou výjimkou změny letů či jejich zpoždění.

„V případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů, pokud odlétáte z letiště ležícího na území EU s kterýmkoliv dopravcem nebo z třetí země s evropským dopravcem, má cestující právo na bezplatnou péči v podobě ubytování a občerstvení, zajištění přepravy náhradním letem anebo i na finanční odškodnění, a to za přesně definovaných podmínek,“ shrnula Hekšová.

Ovšem pokud ke zpoždění nebo zrušení letu dojde z důvodu vyšší moci (například nepříznivé počasí, stávka zaměstnanců letiště apod.), právo na finanční odškodnění zaniká.

Odškodnění v letecké dopravě je odstupňované podle vzdáleností
250 eur u všech letů o délce do 1500 kilometrů
400 eur u všech letů v rámci EU delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů
600 eur u všech ostatních letů

EasyJet ruší 1700 letních spojů

Ekonomika

Pokud vám letecká společnost nabídne náhradní spoj, může být výše kompenzace snížena na polovinu. Pokud je let zrušen, dopravce vám tedy musí poskytnout přesměrování a nezbytnou péči.

Máte nárok i na občerstvení, pokud se očekává zpoždění alespoň dvě hodiny, případně tři hodiny u středně dlouhých letů či čtyři hodiny u dálkových letů.

Pokud je zpoždění letu natolik dlouhé, že byste museli strávit noc na letišti, máte nárok na ubytování v hotelu a pochopitelně i dopravu do hotelu a zpět na letiště.

Železniční doprava

Také v případě zpoždění vlaku máte nárok na odškodnění, jehož výše se odvíjí od délky zpoždění.

„Pokud zpoždění mezi výchozí a cílovou stanicí činí 60 až 119 minut, může cestující požadovat odškodnění ve výši 25 procent ceny jízdenky. U zpoždění přesahujícího 120 minut činí výše kompenzace 50 % ceny jízdenky,“ shrnula ředitelka dTestu.

Nárok na přepravu ani v jednom případě pochopitelně neztrácíte.

Povinností dopravce je vyplatit vám odškodnění do jednoho měsíce od podání žádosti, a to ve formě poukázek nebo jiných služeb, případně přímo v penězích, pokud o to požádáte.

Jak dTest upozorňuje, poskytují někteří dopravci i nadstandardní kompenzace za zpoždění, o něž cestující nemusí žádat. Vždy však platí základní práva na odškodnění, která jsou dána evropským nařízením.

Autobusová či autokarová doprava

Ve veřejné autobusové a autokarové dopravě je nutné brát ohled na obtížně předvídatelné poměry na silnicích, proto se neřeší zpoždění nabrané po cestě. Jiné je to ale v případě zrušení autobusového spoje, nezajištění rezervované dopravy (tzv. overbooking) nebo zpoždění při odjezdu autobusu z terminálu o více než 120 minut, a to pouze při dálkové dopravě přesahující 250 kilometrů.

„V těchto případech má cestující nárok buď na pokračování, nebo přesměrování do cílového místa určení, bez jakýchkoli dalších nákladů a při nejbližší příležitosti, nebo na náhradu jízdného a případnou bezplatnou zpáteční přepravu autobusem nebo autokarem do původního místa odjezdu,“ uvedla Hekšová.

Jak dále upřesnila, v případě, že dopravce cestujícímu tyto možnosti nenabídne, má cestující právo na náhradu jízdného a na náhradu škody ve výši 50 procent ceny jízdného. Tuto částku je dopravce povinen vyplatit ve lhůtě jednoho měsíce od podání žádosti o náhradu.

Lodní doprava

Obdobná práva právní předpisy zaručují i v případě zrušení cesty lodí, zpoždění při odjezdu lodě a zpoždění samotné cesty lodí.

„Tato práva budou cestující uplatňovat zejména při cestách trajekty na moři. Příkladem je zpožděné připlutí do cílové destinace o více než jednu hodinu. V tomto případě může být nárok na odškodnění v závislosti na délce zpoždění ve výši 25 procent až 50 procent ceny jízdenky,“ dodala Hekšová.

Z Brna přímo na Phuket. Čedok zavede charterové lety z Moravy

Cestování

Reklama

Výběr článků

Načítám