Hlavní obsah

Finanční poradna: Kdy může dodavatel energií či operátor zdražit i bez souhlasu zákazníka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud se radujete, že jste si ještě před enormním zdražováním stihli sjednat výhodnou smlouvu s dodavatelem energií či operátorem nebo jste si před drahnou dobou zakoupili plánovanou dovolenou za poloviční cenu, můžete být zklamáni. Podnikatel totiž může i zakoupený produkt či službu zdražit bez vašeho souhlasu. Za jakých podmínek a jak se proti tomu bránit?

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Zdražování nabírá obrátek, inflace se už před několika měsíci vyšplhala na dvoucifernou hodnotu a nevypadá to, že by byl zvyšování cen v brzké době konec.

Energetické komodity a potraviny zdražily od invaze o desítky procent

Ekonomika

Lidé musí počítat s tím, že nyní za produkty i služby zaplatí více než dříve, v některých případech bohužel i za nákupy, které učinili v minulosti. Jedná se především o již uzavřené smlouvy za dodávky energií, služby operátorů, ale i pojistné smlouvy, za něž platíte průběžně, či smlouvy – například v případě letní dovolené –, za které budete teprve platit. Jak upozorňuje spotřebitelská organizace dTest, všechny tyto smlouvy mají jedno společné – podnikatelé u nich někdy jednostranně zvyšují cenu.

„Spotřebitel je při jednostranném zdražování postaven před ultimátum ‚ber, nebo běž‘. To znamená, že sice můžete jednostranné zdražení odmítnout, ale nemůžete u podnikatele zůstat za stávajících podmínek a musíte smlouvu vypovědět a odejít jinam,“ upozornila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Kdy lze bez postihu změnit dodavatele energií

Finance

Pokud se rozhodnete, že na vyšší cenu nepřistoupíte, máte tedy možnost rozhodnout se pro ukončení smlouvy. Daný podnikatel vám ale nesmí za výpověď naúčtovat žádné poplatky, jako je smluvní pokuta za předčasné ukončení smlouvy, odstupné, administrativní poplatek za zpracování výpovědi apod.

Jaká platí pravidla pro jednostranné zdražování

Jednostranné zdražování výrazně zasahuje do vašich práv jako spotřebitele, proto má tento proces svoje přísná pravidla. Ovšem, jak dTest upozorňuje, tato pravidla se liší napříč sektory, v nichž je jednostranné zdražení prováděné nejčastěji. Energetika, elektronické komunikace, pojišťovnictví, bankovnictví, zájezdy – pět zvláštních sektorových úprav, pětkrát jiné podmínky.

Zásadní je to, že možnost jednostranného zdražení musí být vždy dohodnutá předem. Tato domluva bývá především v obchodních podmínkách, zřídkakdy přímo ve smlouvě. Rozhodně je nezbytné se ještě před uzavřením smlouvy na to prodávajícího zeptat přímo a ujistit se, že je cena fixní.

Nikdy se nemůžete správně rozhodnout, jestli zůstat, nebo odejít, když se ani nedozvíte, že nějaké zdražení má proběhnout
Eduarda Hekšová, dTest

Prodávající vás také musí včas a adresně o případném zdražení informovat. „Nikdy se nemůžete správně rozhodnout, jestli zůstat, nebo odejít, když se ani nedozvíte, že nějaké zdražení má proběhnout. Když se o zdražení včas a adresně nedozvíte, tak se vůči vám neuplatní,“ upozornila Hekšová.

Zprávu o zdražení vám proto prodejce musí zaslat dopisem, SMS nebo e-mailem, pokud jste telefon či e-mailovou adresu uvedli jako kontaktní údaje. Rozhodně nestačí, aby vše uveřejnil jen na svých webových stránkách nebo vyvěsil na pobočce. Stejně tak nestačí poslat oznámení o zdražení do vašeho účtu na svém portálu (např. do zpráv v internetovém bankovnictví nebo v „samoobsluze“ operátora), upozornil dTest.

ČEZ od července zdraží plyn o více než 80 procent

Ekonomika

Termín „včas“ pak zákony upravují různě podle příslušných odvětví (bankovnictví, energetika apod.). Zpravidla včas znamená nejpozději měsíc před chystaným zdražením.

Co dělat, když se zdražením nesouhlasíte

Pochopitelně máte plné právo s jednostranným zdražením nesouhlasit. Nebudete-li nijak reagovat, bude druhá strana vaše mlčení brát jako automatický souhlas. Pokud se tedy rozhodnete pro ukončení smlouvy, je nutné poslat písemnou výpověď.

Na co ve výpovědi smlouvy nezapomenout

V každém případě je třeba uvést:

  • Vaše jméno a číslo smlouvy
  • Sdělení, že smlouvu rušíte
  • Důvod výpovědi smlouvy
  • Datum, místo, svůj podpis

Co se týče termínu zaslání výpovědi, je tomu bohužel jinak u dodavatele energií, u cestovní kanceláře či mobilního operátora, je proto nanejvýš vhodné si včas tuto skutečnost ověřit.

Neoprávněné zdražení

Jestliže podnikatel provede jednostranné zdražení neoprávněně (například zvýší zafixovanou cenu), dTest doporučuje proti zdražení podat námitku či stížnost, novou cenu sice uhradit, ale vyúčtování ihned oficiálně reklamovat.

Finanční poradna: Jak se bránit nefér praktikám dodavatelů energií

Finance

Reklama

Výběr článků

Načítám