Hlavní obsah

Češi objevili kouzlo flexibilních kanceláří

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pracovat z domova nebo si třeba pronajmout pracovní místo jen na nezbytně nutnou dobu? Pandemie koronaviru změnila zažitý způsob práce, výrazně proměnila a ovlivnila i trh s kancelářskými pronájmy. V Česku bylo ve druhém čtvrtletí letošního roku 291 400 metrů čtverečních volných kanceláří. Jeden z důvodů? Firmy se stěhují do menších prostor.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Například největší provozovatel call center na českém trhu, společnost Conectart, přesunul v říjnu svou pražskou pobočku z původních 1128,4 m2 do kanceláří o rozloze 656,3 m2. Ze všech poboček firmy aktuálně pracuje z domova víc než dvě stě zaměstnanců.

„Původní kanceláře v Praze, kde máme jedno z největších center, pro nás přestaly být efektivní,“ říká Petr Studnička, generální ředitel Conectartu s tím, že impuls ke změně přinesla právě covidová krize.

Trvalá práce z domova? Třetina zaměstnanců by ji vyměnila za nižší plat

Ekonomika

„Ukázalo se, že není potřeba denně docházet do kanceláře. Z původní nucené práce na dálku jsme udělali nový standard,“ dodává Studnička. Stejný názor na možnosti změny místa, odkud zaměstnanec pracuje, má i Martina Schiestlová, ředitelka lidských zdrojů poradenské společnosti Deloitte. Podle ní taková flexibilita vhodně rozvíjí široké spektrum talentů jednotlivých zaměstnanců.

„V Deloitte máme přitom koncept home office ošetřený od roku 2015, včetně všech legislativních náležitostí, jako je uzavření dohody o práci z domova nebo fixně stanovené náhrady za práci mimo kancelář. Je na zaměstnanci, zda tento příspěvek využije třeba i k pronájmu coworkingových prostor,“ řekla Právu Schiestlová.

Právě kanceláře, které se přizpůsobí svým uživatelům, zažívají boom. Na základě rostoucí poptávky se jen v Praze letos otevřela nebo do konce roku ještě otevřou čtyři nová coworkingová centra a tři centra provozující servisované kanceláře.

Kanceláře už zůstanou na ústupu

Finance

„I kvůli další vlně covidu-19 se může situace ještě krátkodobě změnit. Délka nájemních smluv ale podle našich dat už zůstává stabilní,“ říká Lena Popova, vedoucí oddělení pronájmu kanceláří poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate.

Svoje první nájemce má i nově otevřená kancelářská budova STROM offices v plzeňské Koželužské ulici; firma zabývající se počítačovou grafikou, developerská společnost, další podnikající v realitách, ale i fyzioterapeut s blízkou provozovnou nebo finanční konzultant.

Těm všem STROM nabízí malé kanceláře (Private office), pevná pracovní místa (Fix desk) či nejflexibilnější řešení tzv. Flexible desk. Pohodlná židle, velký pracovní stůl a příjemné prostředí je standard pro všechny z nich. Na střeše nechybí terasa plná zeleně.

Zájem firem o sdílení kanceláří roste

Finance

Chytré technologie

„Marketingovou agenturu, která si pronajala kancelář pro tři lidi, zaujalo nejen celkové řešení budovy, ale také její možnosti,“ říká architekt Tomáš Blahovec, který stojí za projektem, realizací a provozem komplexu kanceláří s tím, že STROM je plný chytrých technologií. Každý nájemník může např. díky přidělenému čipu sám vstupovat do budovy a také si jím sám řídit třeba intenzitu světla a tepla ve své kanceláři.

„Snažíme se, aby byl provoz domu naprosto autonomní. Vždy tu sice bude někdo fyzicky přítomný, ale nájemci budou mít možnost vyřídit si spoustu aktivit také přes mobilní aplikaci. Od účetních či právních služeb až třeba přes objednání místa k jednání. Prostě půjdete okolo budovy a napadne vás, že v ní chcete za hodinu mít schůzku s klientem, tak vše zadáte do aplikace a jednoduše se dostanete do vyhlédnuté kanceláře,“ vysvětluje Blahovec.

Pandemie změnila preference zaměstnanců, chtějí flexibilitu

Finance

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám