Hlavní obsah

Black Friday klepe na dveře, obchodníci čarují se slevami i o desítky procent

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Česko se ke konci listopadu už tradičně topí v záplavách slev. V rámci akcí Black Friday (Černého pátku), který sice připadá až na zítřek, ale fakticky běží už od začátku měsíce, lákají na zlevnění i o několik desítek procent prodejci elektroniky, kosmetiky, oděvů, hraček, knih nebo i erotických pomůcek.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Asociace pro elektronickou komerci odhadla, že jen v e-shopech lidé během Black Friday stejně jako loni utratí kolem sedmi miliard korun. Finanční situace většiny lidí se sice zhoršila, pro mnohé je však o to větším lákadlem, že mohou pořídit vánoční dárky o něco levněji, a navíc v předstihu.

Black Friday a další slevové akce chtějí k nákupu alespoň části dárků využít dvě třetiny uživatelů internetu, upozornil výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Někteří klamou

Výše reálných slev v internetových obchodech se zatím pohybuje nejčastěji mezi 10 a 15 procenty, zhruba stejně jako loni. Někteří obchodníci však inzerují slevy až čtyřnásobně vyšší, vyplývá z údajů projektu Hlídač shopů.

Lidé si však musejí dávat pozor, aby se při nakupování nespálili. Inzerované slevy totiž mnohde ve skutečnosti úsporu reálně neposkytují, nebo jen naprosto minimální. Tomu má učinit přítrž nová legislativa, jež má ale začít platit až těsně před Vánoci.

Přijďte v kabátě a dostanete slevu, láká dublinská hospoda zákazníky

Muži

„Stále jsou e-shopy, které si hledají skulinky. Jednou z nich je například neuvádět výši slevy a jen produkt dát do kategorie Black Friday, což je nekalá praktika,“ upozornil za Hlídače shopů Jakub Balada. Dodal, že v některých případech může být produkt dokonce zdražený. U největších seriózních e-shopů se nicméně udávaná sleva blíží té skutečné.

Podle Hlídače shopů například u Alzy je průměrná uváděná sleva 19 procent a reálná je 18 procent, u Datartu je to 16 procent versus 12 procent a v CZC se průměrná a deklarovaná sleva shodují na 14 procentech.

V prodejnách Datartu běží akce pod označením Black Friday po celý listopad. „Do slevové akce jsou zařazeny téměř čtyři tisíce produktů. Největší zájem je o mobilní telefony, sluchátka, chytré hodinky, tablety, výrobky z kategorie péče o tělo a vlasy, ale také malé domácí spotřebiče – kávovary, kuchyňské roboty,“ sdělila Právu mluvčí Datartu Olga Dolínková.

Na co dát při Black Friday pozor
Slevy ve výši 80 % vypadají neuvěřitelně, jenže i prodejci musí z něčeho žít a na něčem vydělat. Ceny oblíbených produktů je ideální porovnávat delší dobu před Black Friday, abyste mohli vyhodnotit výhodnost cenovky „před“ a „po“.
Nešvarem některých prodejců bývá navýšení ceny produktů těsně před akcí, aby následně mohli uvádět velké slevy.
Přinejmenším zavádějící praktikou je vztažení slevy vůči doporučené maloobchodní ceně. Ta je totiž stanovena při vstupu produktu na trh a jeho cena mohla od té doby poklesnout i o desítky procent.
Tahákem bývá nenápadné slůvko „až“. To, že můžete čekat slevy „až 80 %!“, znamená pouze to, že existuje alespoň jeden produkt s touto slevou. U dalších mohou být slevy řádově nižší.
Při online nákupech v průběhu Black Friday si ověřte důvěryhodnost prodejce, například spokojenost zákazníků, poměr negativních a pozitivních recenzí atd.
Zdroj: Zboží.cz

Pro obchodníky je závěr roku vždy vrcholem sezony. „Do slev dáváme i aktuální sezonní zboží, jako je třeba noční prádlo, nejde pouze o výprodej starších kolekcí. V rámci Black Friday máme v akci zboží v hodnotě 100 milionů korun,“ informoval ředitel nákupu Astratex Lukáš Barcal.

Na slevy 20 až 40 procent láká prodejce parfémů Notino nebo třeba i Freeport Fashion Outlet, který sídlí na hranicích s Rakouskem v Hatích u Znojma.

„Čeští zákazníci jsou velice senzitivní na ceny. Nejoblíbenější značky jako Nike nebo Puma zlevní veškerý sortiment o dalších 30 procent, Mustang a Levi’s o 25 procent a například Adidas nebo Tommy Hilfiger o 20 procent, zapojeny budou i další desítky našich obchodů,“ tvrdí ředitelka centra Fashion Arena Prague Outlet Lenka Čapková.

Podle průzkumu pro agenturu Acomware a přepravní společnost Zásilkovna se nechá slevami ke spontánním nákupům zlákat 42 procent lidí. Impulzivně přitom nakupují spíše ženy a nejvíce slevám neodolají lidé mezi 25 a 34 lety. Neplánovaně na internetu častěji nakupují vysokopříjmové nebo naopak nízkopříjmové domácnosti.

Zboží.cz: Nejvíc zlevnily tablety

To, že v Česku popularita Černého pátku rok od roku stoupá a řada zákazníků tento čas využívá i k dlouho odkládaným nákupům, potvrzuje srovnávač cen Zboží.cz ve své analýze.

Během jeho měření vývoje mediánu cen došlo letos k nejvýraznějšímu zlevnění u tabletů. Jejich střední (mediánová) cena v polovině října nejprve během pár dní vystřelila z 18 na 21 tisíc Kč, aby pak na konci října spadla na 15 tisíc Kč. Tam se držela až do 11. listopadu, kdy klesla ještě o tisícikorunu níž.

„Poměrně překvapivě zatím nedošlo k výraznějšímu poklesu cen mobilních telefonů. Pozor dejte v případě nákupu praček, u kterých došlo dokonce k navýšení střední ceny. Vždy si proto před nákupem konkrétního modelu porovnejte ceny konkurenčních nabídek,“ radí srovnávač.

Z dat Zboží.cz vyplývá, že prakticky u veškeré elektroniky došlo ke konci října nejdříve ke zdražení, aby ji pak obchodníci vzápětí zlevnili.

Mobily, notebooky, konzole i TV. Operátoři lákají na vánoční akce a slevy

Mobil

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám