Hlavní obsah

Změny na trhu nutí automobilky k fúzím

Právo, Martin Procházka

Rostoucí tlak na snižování emisí pod hrozbou astronomických pokut a s tím související přechod na elektromobilitu stejně jako klesající prodeje na světovém trhu nutí velké automobilky uzavírat spojenectví.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Naposledy začaly o fúzi jednat švédské Volvo Cars a jeho čínský majitel Geely, které chtějí využít finančních a technologických synergií a vytvořit silnou globální skupinu. Nově vzniklý podnik by zachoval stávající značky vozů Volvo, Geely, Lynk & Co a Polestar a jeho součástí bude i nová značka Geometry, pod níž se Geely chystá prodávat svůj první čistě elektrický vůz.

Česko nechystá zákazy aut se spalovacími motory, trend ale podle Havlíčka musíme sledovat

AutoMoto

Firma Geely loni prodala 1,36 milionu aut a letos by jich chtěla uvést na trh 1,4 milionu. Volvo v roce 2019 prodalo přes 700 tisíc vozů.

Úspory a elektro

Geely a Volvo ale nejsou samy. Už letos by na základě dřívějších dohod mohla vzniknout jedna z největších automobilek světa, když se spojí italsko-americký Fiat Chrysler a francouzské PSA. Fúzi, na jejímž základě vznikne automobilový obr s tržní hodnotou 47 miliard dolarů a s prodeji 8,7 milionu aut ročně, už schválila loni v prosinci představenstva obou automobilek.

„Zpomalování ekonomiky v Evropě se projevilo i v automobilovém sektoru. Nejen evropský prodej automobilů zaznamenává pozvolný pokles. Firmy teď čelí hned několika souběžným výzvám. Tou první je minimalizace nákladů za účelem přečkání přechodného těžkého období. Další výzvou je optimalizace produkce pro její plynulý odbyt na trhu, aby se minimalizovalo riziko skladových zásob, které v moderní době v tomto sektoru velmi rychle zastarávají,“ řekl Právu Petr Pelc ze společnosti Cyrrus.

Británie do roku 2035 zakáže všechna naftová i benzinová auta

Ekonomika

„Důležitým bodem je udržení kroku s novými trendy, které v posledních letech naznačují, kudy se bude budoucnost sektoru ubírat. K nim patří i plně elektrická vozidla,“ dodal. Nejefektivnějšími kroky k úspoře a optimalizaci jsou podle jeho slov především slučování automobilek.

„Výrobci automobilů se spojují do větších a silnějších celků, které pak lépe čelí přísným emisním pravidlům a růstu poptávky po elektromobilech. Tento druh spojení je z ekonomického pohledu velmi efektivní. Konkrétně spojení automobilky Fiat Chrysler a francouzské PSA by mělo ročně ušetřit až 3,7 miliardy eur,“ podotkl Pelc. Další podobné fúze podle něj v brzké budoucnosti nelze vyloučit.

Akcie Tesly sílí

Pelc vyzdvihl růst tržní hodnoty americké Tesly. „V posledních letech v globálním automobilovém průmyslu sílí poptávka po nových vozidlech v oblasti „čisté“ elektromobility. Důkazem toho je americký výrobce elektromobilů Tesla Motors, jenž se od počátku své existence zaměřuje výhradně na elektřinou poháněná vozidla.

Akcie této firmy zažívají v letošním roce silný růst. Svou tržní kapitalizací je Tesla na téměř čtyřnásobku tržní kapitalizace tradičních výrobců, jako jsou Ford Motor nebo General Motors,“ upozornil.

Elektromobily nebudou běžné, dokud nezmizí tyhle tři problémy, říká prezident GM

AutoMoto

Konkurenční výhoda Tesly proti tradičním automobilkám spočívá v průběžně udržovaném náskoku v technologiích a softwaru, které elektromobily do své produktové řady teprve zařazují.

Reklama

Výběr článků

Načítám