Článek
Počet registrací nových aut v Evropské unii v srpnu meziročně vzrostl o 5,3 procenta na 678 tisíc vozů. Největší zájem mezi kupujícími byl o hybridní elektrické vozy, jejich prodej se zvýšil o 54,5 procenta. Prodej vozů se spalovacím motorem pokračoval v poklesu.
Vyplývá to z údajů, které ve čtvrtek zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů. Od počátku letošního roku se ale počet registrací snížil o 0,1 procenta na 7,17 milionu vozů.
V České republice se prodej zvýšil o 3,1 procenta. „V rámci pokračující generační obměny pohonných jednotek potvrzují i naše interní data výrazný nárůst hybridních vozidel – jejich podíl se za sledované období v roce 2025 více než zdvojnásobil,“ uvedl Jaroslav Kumbera z Raiffeisen - Leasing.
„Zákazníci tak zjevně hledají kompromis mezi výhodami elektromobilů a tradičních spalovacích motorů. Na druhou stranu stojí za zmínku, že v roce 2025 si Česko drží největší podíl registrací nových dieselových aut z celé EU,“ dodal Kumbera.
Z největších evropských trhů vzrostl v srpnu počet registrací nejvíce ve Španělsku, a to o 17,2 procenta. V Německu stoupl o pět procent a ve Francii o 2,2 procenta. Naopak v Itálii klesl o 2,7 procenta.
Pozici největší evropské automobilky si udržela skupina Volkswagen, jejíž prodej v srpnu stoupl o 6,3 procenta na více než 190 tisíc vozů a podíl na trhu činil 28,1 procenta. Součástí skupiny je i česká Škoda Auto, jejíž prodej stoupl o 5,5 procenta a podíl na trhu činil 6,8 procenta.
Druhá největší automobilka Stellantis se poprvé za více než rok vrátila k růstu prodeje, když se její prodej zvýšil o 3,4 procenta. Od počátku roku však byl o 8,9 procenta nižší. Kvůli problémům s odbytem přerušila koncem září výrobu v řadě svých továren. Dočasně nebude vyrábět ve Francii, Německu, Španělsku, Itálii a v Polsku.
Naopak čínským automobilkám se daří stále lépe. Na evropském trhu se prodávají vozy 40 různých čínských značek. Pět nejvýznamnějších z nich - MG, BYD, Jaecoo, Omoda a Leapmotor představuje více než čtyři pětiny z celkového počtu registrací.
BYD již druhý měsíc prodala v EU více vozů než Tesla a prodala třikrát více nových aut než v srpnu 2024. Prodej Tesly se snížil o 36,6 procenta. Od počátku roku je však prodej Tesly stále vyšší než prodej BYD. Tesla za osm měsíců měla podíl na trhu 1,2 procenta a BYD 0,9 procenta.
Elektromobily měly za leden až srpen na celkovém počtu nových registrací v EU podíl 15,8 procenta. Ve stejném období loni to bylo jen 12,6 procenta. Jejich prodej se zvýšil o 24,8 procenta.
Hybridní elektrické vozy (HEV) měly za osm měsíců na počtu registrací podíl 34,7 procenta a jejich prodej stoupl o 16,4 procenta. Prodej plug-in hybridních vozů (PHEV) vzrostl o 27,2 procenta a na celkovém počtu registrací měly tyto vozy podíl 8,8 procenta. Rozdíl mezi HEV a PHEV je, že PHEV mohou být nabíjené ze sítě, mají větší baterii a mohou delší dobu jet čistě na elektřinu. Baterie u HEV je malá, nenabíjí se ze sítě a funguje hlavně jako podpora spalovacího motoru.
„Hybridy jsou v tuto chvíli hlavním tahounem. K plné elektrifikaci v Evropě dochází pomaleji oproti politickým přáním, a to kvůli chybějící infrastruktuře, závislosti na Číně ve výrobě baterií i geopolitickým změnám. Evropa se musí vypořádat se svou významnou závislostí na automobilovém průmyslu i s čínským dumpingem,“ řekl Jan Slabý z poradenské firmy Ecovis.
Podíl vozů se spalovacím motorem na celkovém prodeji se snížil na 37,5 procenta z 47,6 procenta ve stejném období loni. Z toho prodej vozů s benzinovým motorem se propadl o 19,7 procenta a prodej vozů s naftovým motorem o 25,7 procenta. Benzin však stále zůstává druhým nejoblíbenějším pohonem mezi kupci nových aut. Prodej vozů na benzin na celkovém počtu nových registrací činil 28,1 procenta.