Hlavní obsah

Zájem o kola opadl, největší český výrobce propouští

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

O třetinu zaměstnanců přijde letos největší tuzemský výrobce jízdních kol, společnost Bike Fun International z Kopřivnice. Důvodem je rapidní snížení poptávky po bicyklech. Kola se letos prodávají v obchodech ve slevách, a i jejich průměrná cena se snížila.

Foto: Pavel Karban, Právo

Kvůli rapidnímu snížení poptávky po jízdních kolech musel jejich největší producent, kopřivnická firma Bike Fun International, část zaměstnanců propustit

Článek

„K poklesu výroby došlo z důvodu celkového stavu v cyklistickém průmyslu,“ potvrdil Právu ředitel firmy Stanislav Matušů.

„Za covidu bylo vše nafouknuté tím, že v době prodejního boomu výrobci kol objednávali násobně víc, když všichni chtěli jezdit na kole. Pak se vše vrátilo k normálu a obvyklé sezonnosti a výrobci kol měli plné sklady,“ dodal.

Kol je na trhu extrémní přebytek
Martin Kudrna, ředitel Bikero

Opožděné modely pro loňský rok se tak podle něj potkaly s letošními novinkami. „Sezoně nepomohlo ani počasí, takže problémy se v našem odvětví prohloubily,“ podotkl Matušů.

K největšímu útlumu podle něj došlo v segmentu běžných horských kol nižší a střední třídy. Firma vyrábí například kola značek Superior nebo Rock Machine.

Bicykl od Lamborghini stojí jako malé auto

AutoMoto

Přespříští rok očekávají oživení

Právě kvůli poklesu zakázek musel Bike Fun přizpůsobit výrobu současnosti. A s tím souvisí i snižování počtu zaměstnanců. Zatímco zkraje roku měla firma zhruba pět set padesát zaměstnanců, na konci roku jich má být méně než čtyři sta.

Výpovědi dostali zejména mechanici výroby jízdních kol. A kvůli poklesu poptávky firma zrušila i dvousměnný provoz v lakovně.

Stav zaměstnanců chce pak udržet, v průběhu roku 2025 očekává v cyklistickém průmyslu oživení.

Zatímco loni Bike Fun, který patří do české skupiny Consillium miliardáře Tomáše Němce, vyrobil přes 189 tisíc kol, letos jich má být 155 tisíc. Matušů letos očekává obrat 2,7 miliardy korun, zatímco loni činil 2,9 miliardy.

Ceny šly dolů a nabídka je pestrá

„Kol je na trhu extrémní přebytek. V letošním roce se potkal výrazný pokles poptávky s rekordním počtem vyrobených a dovezených kol,“ potvrdil Právu ředitel prodejce kol Bikero Martin Kudrna.

Výrobci dílů podle něj dohnali zpoždění a dodávají výrobcům kol všechny předobjednané sady z let minulých, a výrobci tak produkují další a další kola do už tak přeplněných skladů.

Řada výrobců proto i aktuální modely kol během sezony několikrát zlevňovala, z čehož má prospěch zákazník. Ceny jsou nižší, nabídka široká.

„I my usilovně pracujeme na tom, abychom od našich dodavatelů nakoupili nyní kola za výrazně zlevněné ceny a mohli nabídnout zákazníkům v podzimních výprodejích či blížící se slevové akci Black Friday kola za opravdu výhodné ceny,“ dodal Kudrna.

Anketa

Jak staré máte jízdní kolo?
Více než 10 let
43,1 %
Něco mezi 5 a 10 lety
14,4 %
Mezi 2 až 5 lety
16,1 %
Méně než 2 roky
11,7 %
Kolo nemám.
14,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 26406 čtenářů.

Jak Právu potvrdil i Martin Štorek, majitel prodejny jízdních kol v Řevnicích, poptávka po nových kolech je sice slabší, zato mu přibyla práce se servisem kol, jichž se v předchozích letech prodalo významně více.

Podle údajů Českého statistického úřadu klesla v září průměrná cena jízdních kol meziročně o 7,5 procenta. Zatímco cena horského kola činila před rokem v průměru přes 18 tisíc korun, letos v září už se pohybovala mírně pod 17 tisíci korunami.

Předražená elektrokola České pošty, jejichž nákup řeší policie, mají další problém

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám