Hlavní obsah

Vznikla silniční inspekce, začne kontrolovat auta bez pomoci policie

3:03
3:03

Poslechněte si tento článek

Dál budou vážit přetížené kamiony, kontrolovat upevnění nákladu nebo měřit emise čoudících aut. Od července ale také budou nově muset inspektoři silniční dopravy bez pomoci policie přivádět vozidla ke kontrole na parkoviště a případně se i popasovat s agresivními řidiči.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Představení nových vozidel vznikající Inspekce silniční dopravy

Článek

„Inspektoři tento týden fasovali stejnokroje. Probíhají poslední školení, ve středu se například učili na policejním okruhu v Jihlavě zastavovat vozidla a přivádět je na kontrolní stanoviště,“ řekla Novinkám mluvčí Monika Balšánková.

Inspekce začne fungovat od příštího úterý 1. července jako nástupce dosavadního Centra služeb pro silniční dopravu. Vznik inspekce je jedna ze změn, kterou zavedla novela silničního zákona schválená předloni.

Důvodem pro úpravu a kontroly bez asistence policie je i fakt, že policejní hlídky bývaly někdy odvolané k zásahu jinde. Započatá kontrola, například vážení kamionů, tak zůstala nedokončená a práce inspektorů přišla vniveč.

Počet pracovníků dohledové služby zůstává podobný jako dosud, v terénu jich bude kolem šedesáti. K dispozici mají dvě desítky nových dodávek a několik osobních aut, která poslouží k navádění řidičů a k samotné kontrole měřicí technikou.

Foto: INSID

Nové uniformy pracovníků Inspekce silniční dopravy

Vozidla jsou opatřena modrým majáčkem a vzadu displejem s vícejazyčným nápisem „Následuj mě“, podobně jako to dosud měla policejní auta.

Cílí nejvíc na kamiony

Kontroly se budou zaměřovat především na nákladní auta a autobusy, budou vážit přetížené kamiony, kontrolovat jejich technický stav, měřit emise, ale i třeba dohlížet na dodržování přestávek řidičů či zda nemají upravené záznamové zařízení tachograf.

Inspektoři mohou kontrolovat i osobní auta, k těm ale budou přistupovat hlavně v případech, kdy je vozidlo na první pohled v nevyhovujícím technickém stavu nebo nápadně kouří, což může znamenat třeba vymontovaný katalyzátor u sportovního vozu.

Doposud obvykle dvěma kontrolorům v provozu asistovala také dvoučlenná hlídka ozbrojených policistů. Vzhledem k tomu, že za odmítnutí kontrolního vážení hrozí pokuta sto tisíc korun nebo kauce či botička, nelze vyloučit, že řidiči kamionu občas ujedou nervy.

„Žádné zbraně ani pepřové spreje inspektoři nemají, to jsme nechtěli, protože to může být docela kontraproduktivní,“ řekl k tomu Novinkám Milan Špás z oddělení vzdělávání silniční inspekce.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Vozy Inspekce silniční dopravy budou vybavené i lehátkem pro kontrolu pod vozidlem, žebříkem nebo i řetězy pro zajištění kol vozidla, pokud mu zakážou další jízdu.

Vozidla jsou ale vybavená několika kamerami s běžícím záznamem a také tlačítkem, které rozezní sirény, které mohou přivolat kolegy z okolí či případného agresora odradit. V případě potíží mohou inspektoři přivolat policejní hlídku.

„Ale nejlepší taktikou je snažit se získat řidiče na naši stranu. Už dříve jsme měli takové extrémy, kdy nejdřív vás chce skoro zabít, ale nakonec když odjíždí, tak vám podá ruku a poděkuje,“ vylíčil Špás.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Označení vozidel Inspekce silniční dopravy

Podle něj zastoupení policie při přivádění řidičů ke kontrole není pro inspektory nic těžkého, neboť dobře vědí, jak se to dělá. Policejní absence ale zřejmě bude znamenat více byrokracie pro kontrolory, protože pro policejní kontrolu platí zjednodušené předpisy, kdežto pro inspekci ne.

Kontroloři nově budou muset například informovat o provedené kontrole dopravce, který pak bude mít patnáct dní na podání námitek.

Související témata:
Inspekce silniční dopravy (INSID)

Výběr článků

Načítám