Hlavní obsah

Výrobci leteckých motorů míří do Česka

Právo, Martin Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Česká republika by se mohla stát centrem výzkumu a vývoje leteckých motorů. V současnosti už probíhá výzkum a zkoušky turbodmychadlových motorů od společnosti GE Aviation. Zájem ale projevují i další renomované firmy.

Foto: Textron

Nový turbovrtulový motor GE Catalyst si společnost Textron zvolila pro svůj letoun Cessna Denali (na snímku)

Článek

GE Aviation Czech spolupracuje s ČVUT, tato škola v Letňanech a Hradci Králové postavila čtyři zkušebny. „Vedení GE Aviation se rozhodlo, že umístí centrálu vývoje svých turbovrtulových motorů do České republiky, bude tady nejen výroba, ale i vývoj a centrum excelence, kde má být vývoj budoucích motorů. Naše univerzita má laboratoře, výzkumnou a vývojovou infrastrukturu, kterou jejich podnik využívá,“ řekl Právu děkan Fakulty strojní ČVUT Michael Valášek.

Už testují prototypy

To, že je ekosystém vybudován na veřejné vysoké škole, podle Valáška znamená, že není určen jen pro jednu firmu.

„Kontaktovala nás celá řada výrobců leteckých motorů od USA po Japonsko, které vážně zvažují vývoj a testování svých motorů na našem ekosystému zkušeben často s návazností na probíhající nebo následnou výrobu v ČR. Bohužel do jejich konečného rozhodnutí mám zapovězenu o tom veřejně mluvit. Zkušebny přitahují vývojové práce, to je schopnost České republiky. Zahraniční výrobci si říkají, že tady jsme šikovní, a chtějí tady vyrábět,“ uvedl Valášek.

Stát podepsal smlouvu s GE. Firma v Česku postaví závod na letecké motory

Ekonomika

Motor z GE Aviation se teď účastní tendru na pohonnou jednotku pro vojenský dron EU. „Přispěli bychom tím k obranyschopnosti EU a NATO,“ dodal Valášek.

Dohodu o spolupráci podepsala GE Aviation Czech s FS ČVUT na podzim 2016.

„První fází bylo vybudování infrastruktury, která už nyní generuje data. Ve druhé fázi přišlo aktivní použití, kdy už máme více než tisíc hodin ve zkušebnách, ty generují terabyty dat. V této fázi dochází k přenosu know-how, což byla součást kontraktu mezi námi a ČVUT. Do třetí fáze se dostaneme na konci letošního roku, bude to vývoj prediktivního modelu údržby leteckých motorů,“ řekl Právu prezident GE pro ČR a Slovensko Milan Šlapák.

„Snažíme se vytvořit model, který stárne podobně jako stárne motor a porovnáme jej s vlastnostmi motoru. Když vlastnosti motoru nejsou tak dokonalé, jako když je nový, ale odpovídají jeho stáří, je to v pořádku, můžeme jej dále provozovat. Pokud by byly rozdíly větší, musí přijít inspekční zásah. V zásadě jde o individuální monitorovací systém funkčnosti a životnosti motoru s prediktivní údržbou,“ řekl Valášek.

V České republice bude probíhat i testování ve vzduchu. Půjde o experimentální letadlo certifikované se stávajícími motory s analogovou technikou.

„Nová generace motoru má již plně digitální řízení. Takže jeden motor letadla se bude ovládat starou technologií a ten druhý má ovládání jako u velkých letadel, tedy stačí displej a joystick. Teď budou muset odlétat 30 hodin kolem Berlína a kontrolovat bezpečnost, následně jim bude povolen přelet do České republiky. Letadlo bude pravděpodobně řízené z letiště v Hradci Králové,“ vysvětlil Šlapák.

GE Aviation v Letňanech otestovala nový motor pro Cessnu

Ekonomika

Ve zkušebnách se nyní už testují i prototypy zcela nového turbovrtulového motoru GE Catalyst, které byly vyrobeny v továrně v pražských Letňanech. Jako pohonnou jednotku si je zvolila například společnost Textron pro svůj nový letoun Cessna Denali nebo firma XTI Aircraft pro model Trifan 600 s kolmým startem. Ten bude využívat hybridní pohon.

„Jedná se o to, že klasický spalovací motor pohání generátory elektrické energie a ten pak pohání elektromotor, který hýbe vrtulí. Výhodami jsou mnohem nižší spotřeba, možnost dát spalovací motor do trupu, čímž se zlepší aerodynamika, ale i potřeba menšího množství paliva na palubě letadla.

„Motor Catalyst bude vyráběn v ČR, některé komponenty budou rovněž od firem v Česku. V tuto chvíli děláme prototypy, kterých máme přes deset. Používá je ČVUT na pozemní testy, letadlo v Berlíně a motory jsme poskytli na testování modelu Cessna Denali,“ řekl Šlapák.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám