Hlavní obsah

Výroba aut se do konce srpna vrátila k růstu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výroba osobních aut za letošních osm měsíců meziročně vzrostla o 3,4 procenta na 801 774 vozů. Ještě v pololetí byla výroba proti loňsku o 8,5 procenta nižší. Uvedlo to v pondělí Sdružení automobilového průmyslu v tiskové zprávě. Za růstem stojí zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích, ale také nízká srovnávací základna loňského roku. Loni od května produkci omezoval nedostatek čipů.

Foto: David Taneček, ČTK

Ilustrační foto

Článek

V červenci výroba vzrostla proti loňsku o 17 361 vozů, tedy o čtvrtinu, v srpnu pak byla vyšší o 65 023 vozidel, což je nárůst o 147 procent. Produkce v letních měsících byla dokonce o 114 aut vyšší než v předkrizovém roce 2019.

Škoda Auto od začátku roku vyrobila ve svých tuzemských závodech 452 907 osobních vozidel, což je meziročně o 6,9 procenta méně. Na konci července přitom ještě evidovala meziroční pokles o 16,3 procenta.

Nošovická automobilka Hyundai zvýšila produkci o 17,1 procenta na 213 600 automobilů. Výroba Toyoty v Kolíně pak stoupla o 26,8 procenta na 135 267 vozů.

Podíl elektromobilů a hybridů na produkci automobilek dosáhl 10,8 procenta. Škoda vyrobila 45 618 elektrických vozů, z toho 35 977 bateriových elektromobilů a 9641 plug-in hybridních vozidel.

V Hyundai bylo vyrobeno 40 606 elektrických automobilů, z toho 19 608 elektromobilů a 20 998 hybridů.

„Po více než roce můžeme konečně konstatovat zlepšení situace ve výrobě automobilů. Jak produkce, tak i první registrace nových automobilů v Evropě se v srpnu konečně zvýšily,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Škoda Auto v srpnu zvýšila odbyt, za celým koncernem Volkswagen ale zaostává

AutoMoto

„Extrémní růst cen energií ale zásadně ohrožuje konkurenceschopnost i udržení výroby v ČR a u nemalé části dodavatelského sektoru také jejich samotnou existenci. V tak komplexním výrobním řetězci, jakým je autoprůmysl, přitom platí, že výpadek jednoho či dvou klíčových dodavatelů může zastavit celé odvětví,“ dodal Petzl.

Vláda podle Petzla v boji s drahými energiemi musí doplnit již přijaté opatření tak, aby jednak podpořilo všechny výrobní firmy a současně aby dopad takového opatření nebyl pouze kosmetický.

Téměř polovina firem z automobilového průmyslu totiž už nyní očekává, že v letošním roce skončí ve ztrátě, přičemž výhled do příštího roku je ještě pesimističtější.

Škoda Auto: Navrhovaná opatření s cenami energií nejsou ideální

Ekonomika

Výroba autobusů od ledna do konce srpna vzrostla o 12,6 procenta na 3361 vozidel. Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské Iveco CR, které vyrobilo 2996 autobusů, tedy meziročně o 9,4 procenta více. Firma SOR Libchavy vyrobila 338 autobusů, což je nárůst o 45 procent.

Plzeňská Škoda Electric v tomto roce vyrobila 14 autobusů, společnost KHMC Opava pak 13 autobusů, tedy stejně jako loni. Produkci nákladních aut sdružení zveřejňuje pouze čtvrtletně.

Společnost Jawa Moto v letošním roce vyrobila 1339 strojů, tedy o 603 motocyklů více než v minulém roce.

Reklama

Výběr článků

Načítám