Hlavní obsah

Většinový podíl v čínském Starbucksu získají Číňané

S jistou nadsázkou lze říct, že čínský Starbucks už nebude tím, co býval. Americkému prodejci kávy totiž ve východoasijské zemi už delší dobu klesaly zisky a byl proto nucen na situaci reagovat. Nakonec se domluvil s čínskou investiční společností, která 60procentní podíl čínského Starbucksu koupí. Dohoda bude dokončena v příštím roce.

Foto: Anushree Fadnavis, Reuters
Článek

„Společnost Starbucks Coffee Company oznámila, že uzavřela dohodu o vytvoření společného podniku se společností Boyu Capital, přední alternativní investiční společností, která bude provozovat maloobchodní prodej Starbucks v Číně,“ uvedla tisková zpráva zveřejněná v pondělí na webových stránkách Starbucksu.

Nově tak bude čínská firma Boyu vlastníkem 60procentního podílu známého prodejce kávy, na samotný Starbucks zůstane zbylých 40 procent. „A bude i nadále vlastnit a licencovat značku Starbucks a duševní vlastnictví novému subjektu,“ zmiňuje zpráva. Investory vyjde transakce na čtyři miliardy dolarů, v přepočtu 84,4 miliardy korun.

Společnost bude mít i nadále sídlo v Šanghaji a bude vlastnit a provozovat osm tisíc prodejen na čínském trhu, přičemž plánuje růst až na 20 tisíc míst.

Zpravodajský portál BBC připomněl důvody, proč k dohodě došlo. V posledních letech zaznamenal Starbucks v Číně klesající tržby v důsledku pandemie covidu-19, pomalejších spotřebitelských výdajů a tvrdé konkurence.

Například pekingská společnost Luckin Coffee nyní provozuje v Číně více obchodů než Starbucks a získala si věrné příznivce díky nižším cenám a častým slevám. Kávu prodává klidně o 30 až 60 procent levněji než Starbucks. Ten ostatně také snížil své ceny ve snaze konkurovat domácím firmám, ale mělo to logicky dopad na jeho zisky.

Čína se navíc v poslední době zaměřuje na podporu domácích firem. Zahraniční značky jsou proto pod větším tlakem a musí ukazovat, že podporují čínský trh, kulturu a zaměstnance.

Starbucks vznikl v USA v roce 1971 jako malý obchod s kávovými zrny, později se rozvinul na síť kaváren. Dnes má provozy ve více než 80 zemích. Do Číny vstoupil v roce 1999.

Výběr článků

Načítám