Hlavní obsah

V říjnu se maloobchodníkům opět dařilo, s výjimkou prodejců počítačů

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data v pátek na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Maloobchodní tržby se v říjnu po očištění o cenové vlivy meziročně zvýšily za prodej nepotravinářského zboží a pohonných hmot,“ uvedla za statistiky Jana Gotvaldová.

„Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s nepotravinářským zbožím s výjimkou prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením. Tržby za prodej potravin meziročně poklesly, a to jak ve specializovaných, tak i v nespecializovaných prodejnách,“ dodala ve zprávě ČSÚ Gotvaldová.

Tržby za pohonné hmoty v říjnu meziročně vzrostly o 5,5 procenta a za nepotravinářské zboží o 4,3 procenta, naopak za potraviny o 0,3 procenta klesly.

V prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky tržby v říjnu meziročně vzrostly o 9,2 procenta, v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci se zvýšily o osm procent, s oděvy a obuví o 5,9 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 3,6 procenta a s výrobky pro domácnost byly vyšší o půl procenta. Naopak tržby v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením o 2,8 procenta klesly.

Tržby ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 2,2 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin klesly o 0,1 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 4,7 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 7,3 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel v říjnu meziročně vzrostly o 4,9 procenta po zářijovém růstu o 4,4 procenta. Meziměsíčně se zvýšily o 0,4 procenta.

„I když reálně si tuzemské domácnosti polepšily, žádný nákupní boom se nekoná. Má to nejméně dva důvody, tím prvním je, že si část spotřebitelů dál udržuje vyšší sklon k úsporám, který se poté zrcadlí v celkově vyšší míře úspor. Ať už jde o uvědomění si potřeby rezerv, nebo třeba šetří na byt,“ uvedl Petr Dufek, hlavní ekonom banky Credias.

„Druhým důvodem, který potvrzují i data o HDP, je ten, že domácnosti spíše utrácejí za služby než za zboží,“ dodal Dufek, podle nějž i tentokrát platí, že motorem maloobchodu jsou internetové obchody. Ty se totiž na růstu maloobchodu podílejí více než třetinou.

Výběr článků

Načítám