Hlavní obsah

Lidé více utráceli, tržby v obchodech stouply

Aktualizováno

Maloobchodní tržby v srpnu zrychlily svůj meziroční růst z červencových 2,2 na 3,5 procenta. Meziměsíčně se tržby zvýšily o 0,6 procenta. K růstu přispěl především prodej pohonných hmot a nepotravinářského zboží. Oznámil to Český statistický úřad.

Foto: Profimedia.cz

Mezi výjimky, které netěžily z růstu tržeb, patřily obchody s potravinami.

Článek

„Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s nepotravinářským zbožím s výjimkou prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením a s výrobky pro domácnost. Tržby za potraviny se snížily,“ řekla statistička Jana Gotvaldová.

Meziročně tak tržby za pohonné hmoty vzrostly o 10,9 procenta a za nepotravinářské zboží o 4,1 procenta. Naopak za potraviny klesly o 0,1 procenta.

„Domácnosti vnímají svou zlepšující se finanční situaci související s růstem reálných mezd a zkrocenou inflací. Pozitivní finanční situace se promítá do rostoucí spotřeby,“ okomentoval data ředitel PPC Profits Tomáš Čupr.

Hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek je ve svém hodnocení o něco příznivější. Ukazuje se podle něj, že spotřebitelé jsou s ohledem na svoji vlastní finanční situaci ve svých nákupech spíše umírnění. „Nárůst tržeb o 3,5 procenta zapadá více do situace pozvolného růstu reálné kupní síly než dřívější pětiprocentní vzestupy tržeb,“ řekl.

Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 12,1 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 7,7 procenta a s oděvy a obuví o 6,3 procenta. Naopak tržby klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením o 9,7 procenta a s výrobky pro domácnost o 2,4 procenta.

Úspěšný rok pro e-shopy

Internetovým a zásilkovým obchodům stouply tržby o téměř devět procent. „S blížícími se Vánoci i dalšími vrcholy nákupní sezóny, jako je Black Friday, růst tržeb dále zesílí,“ uvedl Čupr.

„S rostoucí průměrnou hodnotou objednávek a zvyšujícím se počtem zásilek se zdá být růst až o osm procent v aktuální sezóně realistický. Doposud tržby e-commerce přesáhly 200 miliard jen jednou v historii, a to ve druhém covidovém roce 2021. Letošní výsledek by tak měl být druhý nejlepší,“ dodal provozní ředitel doručovací společnosti DODO Peter Menky.

Podle Dufka může pak celý maloobchod s ohledem na dosavadní výsledky počítat s reálným růstem o zhruba čtyři procenta.

Výběr článků

Načítám