Článek
Skutečnost, že obsah od uživatelů, tedy videa, podcasty a podobně, zastíní v generování příjmů profesionální média produkovaná televizními sítěmi a zpravodajskými společnostmi, znamená „obrovský kulturní posun“ pro mediální svět, napsal s odvoláním na experty britský server The Guardian.
„V roce 2025 bude poprvé více než polovina příjmů z reklamy založené na obsahu pocházet z platforem a obsahu generovaných uživateli, nikoliv z profesionálně vytvořeného obsahu,“ konstatuje analýza WPP Media.
Společnost nicméně dodává, že rozdíl mezi obsahem vytvářeným uživateli a profesionální produkcí je mnohdy nejasný. Mnoho tvůrců obsahu totiž používá vysoce kvalitní produkci a často mohou spolupracovat s médii nebo se s tradičními mediálními platformami překrývat.
Zjištění přesto poukazují na rychlou změnu, kdy se uživatelé obrací na digitální platformy prostřednictvím chytrých telefonů. Zpráva uvedla, že tento posun má na mediální svět „hluboký dopad“.
„Mediální strava každého jednotlivce je pravděpodobně stále více personalizovaná a potenciálně zaměřená na konkrétní téma nebo úhel pohledu,“ uvádí zpráva.
Podle expertů se ústřední postavou mediálního světa stává zejména YouTube, který profituje z příjmů z reklamy za obsah, který je na této platformě zveřejněn. Tradiční média, jež jsou na příjmech z reklamy závislá, naopak o udržení těchto příjmů bojují mj. tím, že snižují náklady jinde. Třeba britská televizní stanice ITV nedávno zásadně reorganizovala své denní programy, kvůli čemuž jsou ohroženy stovky pracovních míst, uvedl The Guardian.
Změna v konzumaci médií směrem k online platformám představuje „obrovský kulturní posun v krátkém časovém období“, míní Douglas McCabe, generální ředitel společnosti Enders Analysis.
„Touto změnou ve vzorci se řídí také příjmy z reklamy. S klesající návštěvností (online vyhledávání) čeká žurnalistický sektor obrovská bitva. Média budou muset důrazně a jasně komunikovat výhody svých metod a své poslání,“ dodal.