Článek
Celkově společnost vykázala ve druhém čtvrtletí čistou ztrátu 29 milionů dolarů (618,5 milionu Kč) ve srovnání s čistým ziskem 1,8 miliardy dolarů (38,5 mld Kč) před rokem. Jedná se o první ztrátu od roku 2023. Tržby vzrostly ze 47,8 miliardy (1,02 bilionu Kč) na 50,2 miliardy dolarů (1,07 bilionu Kč).
„Jedná se o nejnovější výhled dopadu cel amerického prezidenta Donalda Trumpa na velké americké firmy a s nimi spojenými výzvami při jeho snaze přetvořit globální dodavatelské řetězce,“ konstatovala britská BBC.
Ford však zaznamenává méně výrazný dopad cel než někteří jeho konkurenti, protože velká část jeho výroby je v USA.
Automobilka se sídlem v Dearbornu v Michiganu předpovídá, že upravený zisk před úroky a zdaněním letos klesne až o 36 procent. To je podle agentury Bloomberg z velké části způsobeno čistým dopadem tarifů ve výši dvou miliard dolarů, což je asi o 500 milionů dolarů více, než společnost dříve očekávala.
„Stále více je patrné, že Evropa, Severní Amerika a Asie se stávají jakýmisi regionálními podniky,“ řekl generální ředitel Fordu Jim Farley ve středu při představení výsledků automobilky.
Důvodem jsou odvody z oceli a hliníku
Větší dopad na cla, který Ford nyní očekává, částečně pramení z Trumpova rozhodnutí navýšit cla na ocel a hliník na 50 procent z předchozích 25. Tyto povinnosti mají dopad na Ford, protože zvyšují náklady pro jeho dodavatele materiálů, kteří tyto náklady přenášejí na automobilku.
Ford není jediný, kdo sčítá dopady cel amerického prezidenta Donalda Trumpa. Minulý týden konkurenční výrobce automobilů General Motors uvedl, že jej stála již více než jednu miliardu dolarů. Automobilka letos očekává dopady dokonce až na pět miliard. Volkswagen vyčíslil svůj zásah na 1,5 miliardy dolarů.