Hlavní obsah

Supermarkety s nižší DPH zlevní, slibuje svaz. Kromě nápojů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jakmile klesne daň z přidané hodnoty, obchodníci ceny ne­sníží. Naopak tam, kde DPH vzroste, zdraží zboží ještě o něco navíc. Tento fenomén dokazují letité zkušenosti z tuzemska i ze světa, poukazují na něj ekonomové včetně bývalého guvernéra centrální banky Jiřího Rusnoka nebo někdejšího ministra financí Ivana Pilipa.

Foto: Andrew Kelly, Reuters

Ilustrační foto.

Článek

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza přesto v pondělí prohlásil, že vládou plánované snížení DPH na potraviny z 15 na 12 procent prodejní řetězce plně promítnou do cen.

„Myslím si, že je naprosto jasné, že k prvnímu lednu všichni sníží cenu potravin o ta tři procenta,“ řekl v pondělí Prouza na tiskové konferenci Hospodářské komory ČR. Odvolal se na situaci z doby koronavirové pandemie, kdy byla zavedena nulová daň na respirátory. „Všichni okamžitě to snížení promítli do cen,“ podotkl.

U potravin jde o 13 miliard

Podle Prouzy ale naopak přesun nealkoholických nápojů do základní 21procentní sazby a zvýšení spotřební daně na lihoviny o deset procentních bodů povedou k tomu, že se změny v nákupním košíku téměř vykryjí. U změn DPH na nápoje podle něj měla vláda zaujmout jiný postoj, například kojeneckou vodu měla ponechat ve snížené sazbě.

Ministerstvo financí počítá s tím, že kvůli snížení DPH u potravin vybere v příštím roce do rozpočtu o 12,9 miliardy korun méně. Otázkou je, zda větší část těchto peněz zůstane u obchodníků nebo v peněženkách lidí.

Podle některých analytiků snížení DPH pomůže alespoň ke zbrzdění růstu cen. Pokud by kvůli jiným faktorům, jako je neúroda nebo dražší pohonné hmoty, měly potraviny zdražovat, nižší daň bude působit opačným směrem. Momentálně potraviny zlevňují, a to především díky nové úrodě zeleniny a ovoce.

Snížení DPH o tři procentní body se vedle potravin má týkat také stavebních prací, dětských autosedaček či některých zdravotních pomůcek, jako jsou třeba brýle.

Naopak nahoru se ze sazby 10 na 21 procent DPH přesunou točené pivo, kadeřnické služby nebo noviny. Stát doufá, že z točeného piva po zvýšení daně vybere o dvě miliardy korun navíc. U služeb a kadeřníků si slibuje o čtyři miliardy víc než nyní.

Je to absurdní, komentují vyšší DPH výrobci nealkoholických nápojů

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám