Článek
Rozhodnutí se dotkne nejen tisíců pracovníků těchto závodů. Dočasně bez práce zůstane i 900 zaměstnanců amerických továren, z nichž se do Kanady a Mexika dovážejí součástky.
Stellantis, který na americkém kontinentu vyrábí například vozy Chrysler a Dodge, podle svého manažera Antonia Filosa aktuálně dopady cel posuzuje. Pozastavení výroby ale podle něj bylo nutné učinit už nyní.
„Nebereme taková opatření na lehkou váhu, ale vzhledem k dynamice trhu jsou nezbytná,“ uvedl Filoso.
Odbory zastupující pracovníky v automobilovém průmyslu tento krok kritizují. Podle nich si firma zahrává s životy pracovníků.
Trump ve středu oznámil zavedení cel na dovoz automobilů do Spojených států ve výši 25 procent, což představuje pro automobilky značnou zátěž. Ta se přidává k dosavadním potížím. Stellantisu se například za první tři měsíce letošního roku propadly prodeje o 12 procent.
O svůj osud se proto obávají také kanadští pracovníci v závodě Stellantisu v provincii Ontario. Ti, s nimiž mluvila britská stanice BBC, věří, že cla budou jen dočasná. Doufají v dohodu vlád, která by odvrátila hrozbu budoucího hromadného propouštění.
Trump možnost vyjednávání připustil. Dodal ale, že nabídka by musela být „fenomenální“.