Článek
V osobní dopravě stále platí přijatá omezení. Do, ani z Rakouska nejezdí žádné osobní vlaky a všechny vlaky končí v pohraničních přechodových stanicích v Horním Dvořišti, Českých Velenicích, Šatově na Znojemsku a v Břeclavi.
U vlaku EuroCity Vindobona (Hamburk - Vídeň - Hamburk) je nutný přestup ve stanici Praha Holešovice do náhradní soupravy, která jezdí mezi Prahou a Břeclaví. Vlak EuroCity Sobieski (Varšava - Vídeň - Varšava) jezdí pouze na našem území mezi Petrovicemi u Karviné a Břeclaví, je tedy zrušen nejen v Rakousku, ale také v Polsku. Z Petrovic u Karviné do Krakova také nejezdí vlaky EC 204/205.
Cestující mohou své jízdenky do Rakouska vrátit v mezinárodních pokladnách bez manipulačního poplatku. "Žádáme cestující do Rakouska, aby odložili své cesty nebo využili jiné dopravní prostředky. Cestující do Slovinska mohou využít spoje přes Slovensko a Maďarsko, cestujícím do Itálie doporučujeme cestovat přes SRN a Švýcarsko," sdělil Novinkám Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.
Nákladní doprava má vážné problémy
Vážně se komplikuje především nákladní doprava. Na území ČR stojí nyní již 47 nákladních vlakových souprav do Rakouska. ČD zastavily přebírání vozů z Polska a severní Evropy do Rakouska a pro tranzitní dopravu přes Rakousko. Zastavena je také nakládka zboží v ČR pro Rakousko a pro tranzitní dopravu přes Rakousko.
Protože v Rakousku uvízly prázdné vozy a naložené vagóny neodjíždí do Rakouska, mají České dráhy v tuto chvíli nedostatek prázdných vozů pro některé své zákazníky, především v oblasti Ostravska. "Českým drahám vznikají mnohamiliónové ztráty, jejichž kompenzace budeme na rakouské straně požadovat. Přesnou výši ztrát ale v tuto chvíli nedokážeme odhadnout," sdělil Šťáhlavský.
"Ve společnosti Ispat Nová huť (IPN) je připraveno k expedici po rakouské železnici celkem 2 200 tun plochých výrobků a trubek, které z důvodu zákazu nakládky nemohou být dodány zahraničním odběratelům. V případě, že rakouské železnice neobnoví provoz v nejbližších hodinách, bude tento objem narůstat, protože ve výrobě budou během nadcházejícího prodlouženého víkendu další zakázky," sdělil Ivo Čelechovský, tiskový mluvčí společnosti IPN.
Hrozí kolaps ve střední Evropě
Stávka komplikuje také nákladní dopravu u dalších rakouských sousedů. Proto přes naše území projely již 4 nákladní vlaky ze SRN směrem na Slovensko a Maďarsko a stejný počet nákladních souprav jel v opačném směru. Tyto vlaky měly jet původně přes Rakousko. "ČD nyní jednají se zahraničními partnery o přesunu dalších nákladních vlaků mezi západní a východní či jižní Evropou z rakouských tratí na naše území," dodal Šťáhlavský.
Slovenským dráhám (ZSSK) vznikají kvůli stávce v Rakousku každý den ztráty na přepravě 5,96 miliónu slovenských korun. Na slovenské železnici uvízlo více než 30 nákladních vlaků. Další ztráty vznikají dráhám kvůli poplatkům za používání vagónů cizích drah na Slovensku. V polovině týdne jich bylo v zemi více než 370, což představuje denní náklady 294 000 korun.
Stávka rakouských drah pokračuje třetím dnem. Železničáři stupňují protesty proti reformě, která mimo jiné počítá s propouštěním pracovníků a omezováním zaměstnaneckých výhod. Na znamení nesouhlasu s těmito změnami odboráři ÖBB stávkovali již minulé úterý, kdy na 12 hodin paralyzovali železniční dopravu.