Hlavní obsah

Stát letos zahájí transformaci České pošty, ve hře je i rozdělení podniku

Stát letos zahájí rozsáhlou transformaci České pošty. Jejím cílem bude redukce nákladů a zmodernizování služeb. Řešit se bude i možné rozdělení státního podniku. Prověřit chce také fungování pobočkové sítě, zejména ve velkých městech. Na středeční tiskové konferenci to řekl ministr vnitra Vít Rakušan (STAN), podle něhož by společnost beze změn nepřežila. Transformační plán bude schvalovat vláda, změny by měly trvat zhruba dva roky.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Plán by měl podle Rakušana podnik přizpůsobit novým trendům, protože v současnosti firma nabízí pouze standardizované letité služby, které často neodpovídají době. Cílem bude redukce nákladů a úspora z některých služeb, protože bez toho by podle ministra podnik jen prohluboval ztrátu.

Ve hře je tak podle ministra například rozdělení podniku do dvou odnoží. Pod státem by dál zůstaly služby, které nemají ziskový charakter, například listové zásilky. Do druhé odnože by pak mohly podle Rakušana přejít služby, které mohou být na trhu konkurenceschopné. Zmínil například balíkové nebo logistické služby. Tato část by mohla mít podle Rakušana podobu akciové společnosti, v níž by měl stát plný nebo alespoň částečný podíl.

Prověřit chce také fungování pobočkové sítě, zejména pak ve velkých městech, rušení poboček v regionech ale podle ministra nehrozí.

O přesné podobě transformace ministerstvo ještě povede rozsáhlé diskuse s dalšími úřady, samosprávami nebo odbory. Definitivní podobu změn bude schvalovat vláda.

V posledních letech Česká pošta hospodaří v červených číslech. Loni snížila ztrátu o polovinu na 681 milionů korun. V předchozím roce vykázala propad 1,37 miliardy korun. Provozní výnosy vzrostly o 400 milionů na 19,55 miliardy korun.

Pošta provozuje v zemi zhruba 3200 poboček a poskytuje na základě licence od Českého telekomunikačního úřadu základní poštovní služby na celém území státu.

Knap v čele České pošty končí, dočasně ji povede Miroslav Štěpán

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám