Článek
Niccol se své nové funkce ujme 9. září. Do kavárenského řetězce přichází s reputací veleúspěšného šéfa, jenž úspěšně transformoval fastfoodový řetězec Chipotle Mexican Grill. Ten si v současnosti na rozdíl od konkurence McDonald’s či KFC vede dobře a i v době, kdy spotřebitelé omezili kvůli rostoucím cenám návštěvy fastfoodů, rostou Chipotle tržby.
To naopak Starbucks se v poslední době potýká s poklesem tržeb, a tak se i po tlaku investorů rozhodl pro změnu na nejvyšším postu a dosavadního šéfa Laxmana Narasimhana v úterý s okamžitou platností propustil. Jeho nástupce Niccola zlákal na velký balík peněz, který pokud bude vyplacen v plné výši, učiní z něj jednoho z nejlépe placených generálních ředitelů v USA, napsal list Financial Times (FT).
Hned na začátku Niccol obdrží peněžní bonus ve výši 10 milionů dolarů a dalších 75 milionů dolarů v akciových grantech, které budou vyplaceny postupně jako kompenzace za bonusy a neinvestované akcie, které zanechal v Chipotle.
Ročně si Niccol vydělá 1,6 milionu dolarů plus cílový peněžní bonus, který může dosáhnut až 3,6 milionu dolarů v závislosti na tom, jak si Starbucks povede. K tomu všemu je třeba ještě přičíst dlouhodobý kapitálový grant s roční cílovou hodnotou 23 milionů dolarů, který má být vyplácen několik let. Dohromady to dává 113,2 milionu dolarů.
Kromě toho Starbucks vyšel Niccolovi vstříc i ohledně místa jeho kanceláře, nebude se totiž muset stěhovat do Seattlu, kde společnost sídlí. Místo toho mu zřídí „malou vzdálenou kancelář“ v Newport Beach v Kalifornii, kam padesátiletý Niccol přesunul ústředí Chipotle z Denveru.
„Ochota představenstva Starbucks zaplatit tak vysokou cenu je důkazem důvěry, kterou v Niccola mají. Bude však muset dokázat, že za to stojí, protože jeho roční odměna je asi o 75 procent vyšší než u jeho předchůdce,“ řekl FT Ben Silverman, viceprezident pro výzkum v analytické firmě Verity.
Chipotle převzal na dně
Niccol převzal Chipotle v roce 2018, což bylo v době, kdy se pověst společnosti nacházela na nule kvůli obavám z bezpečnosti jejích potravin. Stovky zákazníků onemocněly poté, co snědly jídlo objednané v restauracích Chipotle. Kauza nakonec vyvrcholila pokutou 25 milionů dolarů.
Niccolovi se ale podařilo byznys Chipotle postupně oživit, mj. díky lepšímu marketingu, který kladl důraz na kvalitu a čerstvost ingrediencí. Vylepšil také strategii na sociálních sítích a při nedávné vysoké inflaci, jež se projevila i na cenách ve většině restaurací, bylo Chipotle se zvyšováním cen méně agresivní než ostatní, zhodnotil Danilo Gargiulo, analytik společnosti Bernstein.
Nakonec Niccol z Chipotle odchází s tím, že násobně navýšil tržby, zlepšil zaměstnanecké podmínky a reputaci podniku, a hlavně akcie společnosti si během jeho funkčního období připsaly téměř 800 procent.
Messi restauračního průmyslu
Ve Starbucks ale mnoho věcí funguje jinak. Předně je mezi oběma společnostmi velký rozdíl v jejich velikosti. Chipotle podniká téměř výhradně jen v USA, celkem vlastní více než 3500 restaurací a má asi 116 tisíc zaměstnanců. Naproti tomu Starbucks provozuje bezmála 40 tisíc kaváren a zaměstnává téměř 400 tisíc lidí v desítkách zemí včetně Číny.
A rozdíl je třeba i v nabízených produktech, respektive v jejich variabilitě. Jídelní lístek Chipotle je poměrně jednoduchý, přičemž vlajkovou lodí je kuřecí burrito s bílou rýží, guacamole a hranolky. Objednávky probíhají v kavárenském stylu.
Starbucks se specializuje na nápoje, nikoliv na jídlo, a co se týče menu, tak je známý svou „ďábelskou složitostí“. Rostoucí popularita objednávek s sebou (takeaway) přes aplikaci zkomplikovala práci baristů, což vedlo k delším čekacím dobám a frustraci na obou stranách pultu. Zjednodušit provoz tak bude jedním z hlavních úkolů Niccola, uvedl už dříve FT. Výzvou bude také přivést zpět inflací unavené spotřebitele či tvrdší konkurence v Číně
Úterní zpráva o oznámení Niccolova příchodu polila akcie Starbucks živou vodou. Skokově vzrostly o téměř 25 procent, což zvýšilo tržní kapitalizaci společnosti o 21 miliard dolarů na 108,7 miliardy dolarů (téměř 2,5 bilionu Kč).
„Právě teď je považován téměř za LeBrona Jamese, Toma Bradyho nebo (Lionela) Messiho restauračního průmyslu,“ dodal Gargiulo přirovnání k hvězdným sportovcům.