Článek
Šetřením NKÚ vyšlo najevo, že 35 ze 73 platných historických nájemních smluv z 90. let minulého století neobsahuje inflační doložku a příjmy z nich jsou tak v některých případech dokonce nižší než v době jejich podpisu.
„V některých smlouvách je výše nájemného navázána na měnové kurzy německé marky nebo rakouského šilinku a později eura,“ poznamenal NKÚ a připomněl, že koruna mezitím posílila. Cena pohonných hmot na dálnicích je zároveň výrazně vyšší oproti průměrným cenám.
„Zatímco v 90. letech minulého století dosáhl roční příjem ŘSD z těchto 35 smluv 17,5 milionu korun, v roce 2024 to bylo 16,9 milionu,“ konstatoval NKÚ a připomněl, že u nově zprovozněných odpočívek je nájemné až osmadvacetkrát vyšší.
Zatímco u smlouvy bez inflační doložky inkasovalo ŘSD v roce 2024 něco přes 246 tisíc korun, ze smlouvy z roku 2020 získalo více než 6,8 milionu korun.
Tristní nedostatek odpočívek
Ačkoliv od roku 2015 narostl počet kamionů o 35 procent, stav ohledně odpočívek se nezlepšuje, nebo jen velmi pomalu. Ačkoliv kabinet uložil ministerstvu dopravy vytvořit do roku 2023 na 1500 nových parkovacích míst, reálně jich vzniklo pouze 407. Ministerstvo to rozporovalo s tím, že míst vzniklo 689.
Kvůli tomu, že často nemají kde zaparkovat, nedodržují řidiči zákonem stanovené přestávky. Pokud zastaví, vypadá situace jako na odpočívce „D1 Pávov vpravo“, kde podle zjištění NKÚ bylo 15 míst pro nákladní vozy, ale v průměrný pracovní den roku 2022 tam parkovalo až o 59 nákladních automobilů více.
Kontrola kritizovala i přípravu 74 nových odpočívek, které by měly na dálnicích vzniknout, případně by se měly rozšířit. V 21 případech došlo k zastavení či pozastavení realizace. Z 18 prioritních odpočívek, které měly být hotové do roku 2023, nevznikla ani jedna a v osmi případech byla příprava rovněž zastavena.
Informační systém, který by měl řidiče informovat o obsazenosti odpočívek a který měl být hotový v roce 2020, do konce roku 2024 rovněž nevznikl a na některých odpočívkách začal fungovat až letos. Tuzemské odpočívky nejsou krom jediné vybaveny ani rampami umožňujícími odstranit z návěsů led a sníh, který pak může ohrožovat další řidiče.


