Hlavní obsah

Šéf Českých drah: Novým dopravcům se nebráníme, když je to férové

Právo, Tomáš Reiner

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

České dráhy (ČD) se nebrání liberalizaci na železnici, ale musí být férová vůči všem dopravcům, říká v rozhovoru pro Právo šéf společnosti Pavel Krtek. Právě nespokojeností s přístupem managementu ČD v otázce otevírání trhu zdůvodňuje ministr dopravy Dan Ťok (ANO) svou snahu o obměnu vedení Českých drah. Po změnách v dozorčí radě chce výběrové řízení na členy představenstva, což by mohlo vést ke konci Krtka ve funkci.

Foto: ČTK

Šéf Českých drah Pavel Krtek

Článek

Ministr Ťok chce změny ve vedení Českých drah. Budete se hlásit do nového výběrového řízení?

Jako profesionálnímu manažerovi mi nepřísluší komentovat rozhodnutí nadřízených orgánů. Za svou dosavadní prací v ČD si ale stojím a považuji za svou povinnost dokončit zahájený proces liberalizace.

České dráhy před čtyřmi lety nastoupily na cestu moderní a finančně stabilní společnosti, která obstojí i na plně konkurenčním trhu. Byl bych nerad, kdyby tato cesta byla přerušena v důsledku personálních změn.

Budete se tedy hlásit do nového výběrového řízení?

Rád bych v Českých drahách dokončil práci, kterou jsem začal.

Pan ministr mluví o odpolitizování orgánů ČD. Jak ten výrok vnímáte? Jsou orgány ČD zpolitizované?

České dráhy jsou vlastněné státem, například řídicí výbor ČD je složen mimo jiné ze zástupců ministerstva dopravy. Do této míry bude v ČD hrát politika vždy svou roli. Snahy pana ministra o dosazení odborníků do dozorčí rady velice vítám.

Já stojím v čele profesionálního managementu obchodní korporace s povinností péče řádného hospodáře, složení ostatních orgánů je otázkou vlastníka.

Ministr Ťok kritizuje vaše vedení za setrvalé blokování liberalizace dopravy na železnici. Řekl, že soukromníci se chtěli dohodnout na společné výměně jízdenek na komerční bázi, ale vy jste to odmítali, takže se do toho musel vložit stát. Je to tak? Přijímáte tuto kritiku?

České dráhy se liberalizaci nebrání, naopak ji berou jako příležitost a motivaci k dalšímu zvyšování efektivity hospodaření i kvality služeb. Dlouhodobě však zdůrazňujeme, že liberalizace musí proběhnout promyšleně a férově vůči všem dopravcům.

Některé zájmové skupiny však liberalizaci vnímají jako příležitost k oslabení národního dopravce a je známo, že by rády převzaly vybrané strategické dceřiné společnosti ČD (např. ČD Cargo nebo ČD – Telematika). Toto naše vedení nikdy nepřipustilo.

Co se změnilo v ČD od příchodu soukromých dopravců?

Konkurence nás žene dopředu a České dráhy vynakládají obrovské úsilí na to, aby poskytovaly ty nejlepší služby a obstály v konkurenčním boji.

Myslím, že když porovnáte kvalitu cestování s ČD dnes a třeba před deseti lety, tak ten rozdíl je zřejmý a propastný. Zeptejte se našich zákazníků, každoročně významně přibývají.

Reklama

Výběr článků

Načítám