Článek
Taktika spočívá v tom, že Airbus přeletí s prodávaným letadlem nejprve do jiné země, než jsou USA, například do Japonska. Tam je předá americkým aerolinkám v rámci jejich mezinárodního provozu. Když později letadlo přistane v USA, nejedná se již o „nové zboží“, a vyhne se tak hrazení cla.
„Děláme to, co jsme dělali před pěti lety v podobné situaci,“ přiznal Faury podle Business Insideru při středečním hovoru k výsledkům společnosti za první čtvrtletí. „Díváme se na příležitosti k exportu někam jinam než do USA, zejména pro letecké společnosti, které mají mezinárodní operace,“ dodal.
Údaje o sledování letů ukazují, že nový A350-900 společnosti Delta měl ve středu letět z Toulouse ve Francii, sídla Airbusu, na tokijské letiště Narita. Tento let byl zrušen, ale podle údajů společnosti FlightAware je znovu naplánován na sobotu.
Faury popsal, že pokud Airbus například pošle díly na svou finální montážní linku v Mobile v Alabamě, musí jako výrobce zaplatit desetiprocentní clo. Případně pokud je letadlo kompletně vyrobeno v Evropě a poté odesláno do USA, letecká společnost by zaplatila stejný dovozní poplatek. Tyto vyšší náklady by poté nejspíš promítla do cen letenek. To by se ale mohlo negativně odrazit v jejich prodejích.
„Nikdo nechce platit dodatečné náklady,“ dodal Faury. Současně vyzval k tomu, aby se USA vrátily k nulovým clům na civilní letadla a jejich díly.
Přesun či přeprodej
Americká celní pravidla jde obejít tak, že je letadlo uvedeno do provozu, použito nebo přeprodáno před vstupem na území USA. Let letadla do jiné země, například Japonska, kde může být dočasně zaregistrováno, tankováno, nebo i jen fyzicky předáno jinému subjektu, může v praxi změnit jeho status. Americká dovozní cla se totiž běžně vztahují jen na nové zboží.
Dá se čekat, že výrobci i prodejci jiného sortimentu se budou snažit využívat podobných triků, jak obejít zvýšená cla, například přesunem výroby a prodejem přes třetí země. Společnost Apple už oznámila, že chce přesunout výrobu iPhonů určených pro americký trh z Číny do Indie. Pro tu by měla platit nižší dovozní cla než na Čínu a momentálně jsou pro Indii jako další země světa zvýšená cla pozastavena.
Na druhou stranu, irský nízkonákladový dopravce Ryanair ve čtvrtek pohrozil zrušením objednávek stovek letadel amerického výrobce Boeing, pokud výrazně vzrostou cla v důsledku celní války vedené Spojenými státy.
Ryanair by v takovém případě hledal alternativy, včetně čínského výrobce letadel COMAC, uvedl podle agentury Reuters šéf společnosti Michael O'Leary v dopise jednomu z významných amerických zákonodárců.
Čínský výrobce COMAC nicméně dosud nemá v Evropě certifikaci a hlavní konkurent Boeingu Airbus prohlásil, že má do konce desetiletí vyprodáno. Pro Ryanair tak může být obtížné svou hrozbu naplnit, uvedl zdroj Reuters z leteckého průmyslu.