Hlavní obsah

Roky očekávaná dálnice přes Mikulov do Rakouska má novou šanci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na dovolenou k Jadranu nebo za prací do Rakouska. Rychlejší cesta po dálnici Čechům pořád chybí. Na dostavbu D52 z Brna do Vídně přes Mikulov čekají už skoro třicet let. Zatímco na rakouské straně je už několik let hotovo, na jihu Moravy se stavba od roku 1996 nepohnula. Počátkem listopadu však Ředitelství silnic a dálnic poslalo ministerstvu životního prostředí k posouzení zbrusu nový návrh dostavby. Stavět chce začít za tři roky.

Foto: Mapy.cz

Trasa dostavby dálnice D52

Článek

Plán přichází s novým řešením sporného úseku v zóně Novomlýnských nádrží, kde se kritici obávají poškození životního prostředí. Nádrže by dálnice měla překonat 2,5 kilometru dlouhým mostem vyklenutým čtyři až sedm metrů nad hladinou. Druhou možností je vedení vozovky po násypu.

Jednu z variant by měl doporučit posudek vlivu na životní prostředí EIA. „Délka procesu bude záležet na ministerstvu životního prostředí. Je ale předpoklad, že stanovisko bude v příštím roce,“ řekl Právu mluvčí ředitelství Jan Studecký.

Začala stavba dalšího úseku D 35, prvního na Královéhradecku

Ekonomika

Ministerstvo bude posuzovat celý chybějící úsek, tedy 23 kilometrů mezi Pohořelicemi a hranicí s Rakouskem.

Chystaná stavba je rozdělena na tři úseky: z Pohořelic do Nových Mlýnů, pak přechod přes vodní nádrž Nové Mlýny a nakonec část od Nových Mlýnů ke státní hranici. Podnik podle Studeckého doufá v zahájení stavby dvou hlavních úseků v roce 2026, přes nádrž, kde je příprava nejnáročnější, pak nejdříve v roce 2028. Na nové trase mají být čtyři mimoúrovňové křižovatky, u Ivaně, u Perné a také na severu a jihu Mikulova.

Místní už slibům příliš nevěří

Úsek z Pohořelic přes Mikulov do Rakouska sice dostal poprvé kladný posudek EIA už v roce 2005, kvůli odporu řady spolků a lidí však silničáři následně nedokázali získat všechna potřená povolení. Přípravou se proto rozhodli projít od začátku.

Foto: Jiří Šafránek

Ptačí oblast Střední nádrž vodního díla Nové Mlýny. Přechod nádrže s ohledem na životní prostředí je pro D52 ten nejtvrdší oříšek

Dálnice by urychlila cestu autem do Vídně a k moři, ulevila by také obyvatelům Mikulova, kudy stále projíždějí kamiony přes město po kruhových objezdech. Na hlavní silnici je tak hustý provoz, že řidiči z okolních obcí mají problém se z vedlejší na hlavní zařadit.

Mikulovští už slyšeli bezpočet slibů o stavbě dálnice a obchvatu, aniž by se cokoliv změnilo. Radnice proto naléhá na zavedení alespoň základních opatření ke zvýšení bezpečnosti. Hlavně u křižovatky silnice I/52 s odbočkou do Březí, která je v popředí statistik nehod nejen v Jihomoravském kraji.

„Pro město je podstatné bezpečné řešení průjezdu Mikulovem,“ sdělila mluvčí mikulovské radnice Markéta Ničová. S ředitelstvím silnic, krajem i policií teď turisticky oblíbené město vyjednává o případném kruhovém objezdu místo nebezpečné křižovatky. „Případná výstavba se ale váže na budování plánované dálnice D52 a obchvatu Mikulova,“ připomněla mluvčí. „Dálnice se neustále oddaluje a my na ni nemůžeme spoléhat,“ dodala.

Budování dálnice z Brna do Rakouska dlouhodobě oddalují spory s ekology a místními obyvateli. Často se týkají právě úseku kolem Mikulova. Územní rozhodnutí napadl opakovaně rakouský spolek Virus, kterému dal loni za pravdu Nejvyšší správní soud. Z celkových 45 kilometrů je tak v provozu necelých sedmnáct.

Na D1 začne platit velký zákaz předjíždění kamionů

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám