Hlavní obsah

Revoluce v daních začíná, EET startuje

Právo, Jakub Svoboda

Do začátku jedné z největších polistopadových změn v oblasti daní zbývá už jen několik hodin. Od čtvrtka totiž v Česku začne platit elektronická evidence tržeb (EET). Tímto nástrojem se současná vláda chce zaměřit na boj s šedou ekonomikou a s daňovými úniky. Dlouhodobé a systematické krácení daňové povinnosti se totiž podle Finanční správy v některých oblastech podnikání stalo v Česku téměř běžnou záležitostí.

Foto: Novinky

Elektronická evidence tržeb (EET)

Článek

„EET je určena pro narovnání podnikatelského prostředí, kde dochází k zatajování velikosti celkových tržeb,“ uvedl tento týden v Právu ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš.

Český statistický úřad odhaduje, že nevykázané příjmy dosahují v ČR kolem 170 miliard korun ročně. Odhadované zvýšení ročních příjmů státního rozpočtu by se mělo díky zlepšenému výběru daní po úplném zavedení EET pohybovat v rozmezí čtyř až 18 miliard korun.

Fáze zavádění elektronické evidence tržeb
Termín spuštěníObor činnosti
1. fáze1. 12. 2016ubytovací a stravovací služby
2. fáze1. 3. 2017maloobchod a velkoobchod
3. fáze1. 3. 2018ostatní činnosti vyjma těch ve 4. fázi, např. svobodná povolání, doprava, zemědělství
4. fáze1. 6. 2018vybraná řemesla a výrobní činnosti

Nejdříve, tedy od 1. prosince, se začnou evidovat tržby v restauracích, hotelech a stravovacích službách – celkem jde o zhruba 40 tisíc podnikatelů.

Od stejného data se však snižuje i sazba daně z přidané hodnoty (DPH) u stravovacích služeb (kromě podávání alkoholických nápojů) z 21 % na 15 %. Zvýšené vstupní náklady spojené s elektronickou evidencí tržeb má fyzickým osobám také kompenzovat daňová sleva ve výši 5000 korun.

O tom, jak to bude dál, tedy jestli již schválený systém dozná nějakých změn, případně kteří podnikatelé by z něj mohli být vyjmuti, se bude ještě rozhodovat v příštích dnech. Babiš chce v dalších fázích z evidence vyjmout elektronické platby e-shopům a umožnit vyhnout se EET i podnikatelům, kteří si ročně vydělají pod 250 tisíc korun. Změny pak navrhují i lidovci, pravicová opozice by projekt nejraději celý pohřbila.

Do pilotu se přihlásilo 21 tisíc podnikatelů

Do pilotního provozu EET se do pondělí přihlásilo 21 338 podnikatelů, kteří zaslali 9,1 miliónu účtenek, informovala v úterý mluvčí Finanční správy Petra Petlachová. Podnikatelé si v pilotním provozu mohli otestovat funkčnost zařízení s instalovaným certifikátem. Zároveň si mohli ověřit, zda se data ukládají na servery Finanční správy. Odesílané tržby v pilotním provozu zatím kontrole správy nepodléhaly.

Podnikatelé budou muset mít vlastní pokladnu, počítač, tablet nebo chytrý telefon propojený s internetem. Každá hotovostní tržba pak bude v okamžiku zaplacení zaevidována prostřednictvím internetu v centrálním datovém úložišti Finanční správy a jako potvrzení bude zaslán zpět unikátní kód, který podnikatel uvede na účtenku.

Za porušení sankce

EET budou až na několik výjimek podléhat všechny hotovostní platby, tedy i platby kartou, šeky, směnkami nebo stravenkami. Podnikatelé, kteří přijímají všechny své příjmy na bankovní účet, si s EET nemusejí lámat hlavu, neboť veškeré jejich příjmy jsou evidované, a proto se jich elektronická evidence tržeb netýká.

Podnikatelé si musí dávat pozor, jak pracují se samotnými autentizačními údaji a certifikátem
daňová poradkyně společnosti TaxVision Blanka Štarmanová

Nedodržování zákonných podmínek ohledně elektronické evidence tržeb a inkasování peněz bez vydání účtenky se podnikatelům může vymstít. Finanční správa bude provádět namátkové kontroly a případné porušení zákona bude pokutovat. Navíc bude každý zákazník moci na portálu finanční správy nahlásit nevydané účtenky nebo si ověřit svoji účtenku.

Po samotném spuštění EET by se podnikatelé měli připravit na vlnu kontrol. Protože jde však o zásadní legislativní daňovou novinku, budou podle ujištění ministerstva financí jednotlivé finanční úřady v prvních dvou měsících od zavedení EET shovívavé a trestat se bude jen úmyslné porušení zákona.

„Podnikatelé si musí dávat pozor, jak pracují se samotnými autentizačními údaji a certifikátem. Pokud s nimi nebudou zacházet tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití, hrozí jim pokuta ve výši 50 tisíc korun,“ uvedla daňová poradkyně společnosti TaxVision Blanka Štarmanová.

Za maření účelu EET, což může být například úmyslné nezadávání všech údajů do systému nebo odmítnutí vystavení účtenky zákazníkovi, hrozí podnikateli sankce až půl miliónu korun. V případě, že kontrola zjistí zvlášť závažné porušení povinnosti zasílat údaje o evidované tržbě nebo vydávat účtenky, může nařídit okamžité uzavření provozovny nebo pozastavení činnosti.

V případě nejasností se lze dotázat na finanční úřad, zdali uvedená tržba EET podléhá a od kterého termínu, přičemž závazné stanovisko finančního úřadu je zpoplatněno tisícikorunou.

Poplatník v žádosti uvede své identifikační údaje, popis platby, která má podléhat posouzení, a návrh výroku rozhodnutí o závazném posouzení. Je přitom nutné, aby poplatník podrobně specifikoval, jaká je jeho činnost, ze které bude plynout posuzovaná platba.

Kompletní informace o evidenci tržeb lze nalézt na stránkách www.etrzby.cz.

Účtenková loterie

Ministerstvo financí chce k EET spustit po slovenském vzoru účtenkovou loterii, která má motivovat zákazníky, aby si brali od podnikatelů pokladní doklad. Hlavní odměnou v zemích, které podobné loterie zavedly, je většinou peněžitá výhra.

„Předpokládám, že ke spuštění účtenkové loterie dojde přibližně v polovině roku 2017,“ řekla Právu na konci října náměstkyně ministra financí Alena Schillerová s tím, že o podobě loterie se zatím jedná.

Anketa

Obáváte se jako podnikatel EET?
Ano
31,4 %
Ne
68,6 %
Celkem hlasovalo 3337 čtenářů.

Související témata:

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr financí Andrej Babiš (ANO)

Foto: Profimedia.cz

Reklama

Výběr článků

Načítám