Hlavní obsah

Reklama, která vytočila Trumpa, byla fackou kanadské vládě

Reklamní spot z dílny kanadské provincie Ontario vyprovokoval amerického prezidenta Donalda Trumpa natolik, že kvůli němu ukončil veškerá jednání s Kanadou. A aby toho nebylo málo, prohlásil také, že stávající cla ještě navýší o deset procent. Kontroverzní reklama se přitom na veřejnosti „ohřála“ pouze dva týdny.

Foto: ČTK/AP

Kanadský premiér Mark Carney

Článek

V sobotu, podle BBC během letu do Malajsie, zveřejnil Trump na sociálních sítích příspěvek o tom, že přidává 10 procent k americkým clům na zboží dovážené z Kanady. Reagoval tak na proticelní reklamu s Ronaldem Reaganem, kterou sponzorovala kanadská provincie Ontario.

Už v pátek přitom premiér Ontaria Doug Ford, jeden z nejhlasitějších kritiků amerických cel na kanadské zboží, skončil zřejmě na pomyslném koberečku u kanadského premiéra Marka Carneye. Po rozhovoru s ním se Ontario rozhodlo od pondělí svou reklamní kampaň v USA pozastavit. „Aby mohla být obnovena obchodní jednání,“ citovala BBC Forda.

Jenže Trumpa už ona reklama rozčílila ve čtvrtek a fakt, že běžela celý víkend, jeho náladě rozhodně nepomohl. Je tedy otázkou, zda její pozastavení ještě ovlivní jeho rozhodnutí ohledně navýšení cel a jeho ochotou jednat s Kanadou.

V kontroverzní reklamě zazněla slova, která v 80. letech minulého století pronesl Ronald Reagan: „Když někdo říká, uvalme cla na zahraniční dovoz, vypadá to, že dělá vlasteneckou věc tím, že chrání americké výrobky a pracovní místa… Z dlouhodobého hlediska ale takové obchodní bariéry poškozují každého amerického pracujícího a spotřebitele. Vysoká cla nevyhnutelně vedou k odvetným opatřením ze strany cizích zemí a k vyvolání nelítostných obchodních válek.“

Citát měl být ovšem vytržen z kontextu „Nadace Ronalda Reagana oznámila, že Kanada podvodně použila falešnou reklamu, ve které Ronald Reagan negativně komentuje cla,“ napsal Trump v minulém týdnu na svou sociální síť Truth Social.

Podle Novinkami osloveného reklamního experta Karla Křivana je to, pro co se rozhodlo Ontario, běžný způsob politického marketingu. „Jde o snahu podpořit obchodní či diplomatické jednání komunikací ve veřejném prostoru. Využití Ronalda Reagana je vtipné a logicky se Trumpa dotklo,“ řekl Křivan.

Podle něj ale bylo nutné počítat s reakcí. „Úspěch záleží na zvolené strategii. Nevím, zda zde bylo cílem upozornit veřejnost na změnu v přístupu republikánských prezidentů či podpořit vyjednávání o clech. Jako provokace to bylo velmi dobré, jako podpora při jednání, to už si nejsem tak jistý,“ dodal Křivan.

Naopak Alexander Bruna, jednatel marketingové agentury Ydeal, vidí v reklamě chytrý symbolický tah. „Nešlo o politiku jemných nuancí, ale o čisté vjemy: svoboda obchodu versus protekcionismus, odkaz republikánské ikony versus Trumpova ješitnost. A právě takové vjemy dnes bodují,“ řekl Novinkám Bruna.

„Formálně šlo o reakci na americká cla, reálně to ale byla facka federální vládě v Ottawě vedené liberály, konkrétně kabinetu premiéra Marka Carneyho. Efekt? Krátká diplomatická bouřka a maximální domácí viditelnost pro Forda,“ dodal Bruna.

Spojené státy zvýšily už v březnu clo na dovoz veškeré oceli a hliníku z Kanady na 50 procent. V srpnu Trump zvýšil základní clo na dovoz kanadského zboží, na které se nevztahuje výjimka, na 35 procent z předchozích 25 procent. Odůvodnil to údajným pašováním drog přes kanadskou hranici.

Výběr článků

Načítám