Článek
V sobotu, podle BBC během letu do Malajsie, zveřejnil Trump na sociálních sítích příspěvek o tom, že přidává 10 procent k americkým clům na zboží dovážené z Kanady. Reagoval tak na proticelní reklamu s Ronaldem Reaganem, kterou sponzorovala kanadská provincie Ontario.
Už v pátek přitom premiér Ontaria Doug Ford, jeden z nejhlasitějších kritiků amerických cel na kanadské zboží, skončil zřejmě na pomyslném koberečku u kanadského premiéra Marka Carneye. Po rozhovoru s ním se Ontario rozhodlo od pondělí svou reklamní kampaň v USA pozastavit. „Aby mohla být obnovena obchodní jednání,“ citovala BBC Forda.
Jenže Trumpa už ona reklama rozčílila ve čtvrtek a fakt, že běžela celý víkend, jeho náladě rozhodně nepomohl. Je tedy otázkou, zda její pozastavení ještě ovlivní jeho rozhodnutí ohledně navýšení cel a jeho ochotou jednat s Kanadou.
It’s official: Ontario’s new advertising campaign in the U.S. has launched.
— Doug Ford (@fordnation) October 16, 2025
Using every tool we have, we’ll never stop making the case against American tariffs on Canada. The way to prosperity is by working together.
Watch our new ad. pic.twitter.com/SgIVC1cqMJ
V kontroverzní reklamě zazněla slova, která v 80. letech minulého století pronesl Ronald Reagan: „Když někdo říká, uvalme cla na zahraniční dovoz, vypadá to, že dělá vlasteneckou věc tím, že chrání americké výrobky a pracovní místa… Z dlouhodobého hlediska ale takové obchodní bariéry poškozují každého amerického pracujícího a spotřebitele. Vysoká cla nevyhnutelně vedou k odvetným opatřením ze strany cizích zemí a k vyvolání nelítostných obchodních válek.“
Citát měl být ovšem vytržen z kontextu „Nadace Ronalda Reagana oznámila, že Kanada podvodně použila falešnou reklamu, ve které Ronald Reagan negativně komentuje cla,“ napsal Trump v minulém týdnu na svou sociální síť Truth Social.
Podle Novinkami osloveného reklamního experta Karla Křivana je to, pro co se rozhodlo Ontario, běžný způsob politického marketingu. „Jde o snahu podpořit obchodní či diplomatické jednání komunikací ve veřejném prostoru. Využití Ronalda Reagana je vtipné a logicky se Trumpa dotklo,“ řekl Křivan.
Podle něj ale bylo nutné počítat s reakcí. „Úspěch záleží na zvolené strategii. Nevím, zda zde bylo cílem upozornit veřejnost na změnu v přístupu republikánských prezidentů či podpořit vyjednávání o clech. Jako provokace to bylo velmi dobré, jako podpora při jednání, to už si nejsem tak jistý,“ dodal Křivan.
Naopak Alexander Bruna, jednatel marketingové agentury Ydeal, vidí v reklamě chytrý symbolický tah. „Nešlo o politiku jemných nuancí, ale o čisté vjemy: svoboda obchodu versus protekcionismus, odkaz republikánské ikony versus Trumpova ješitnost. A právě takové vjemy dnes bodují,“ řekl Novinkám Bruna.
„Formálně šlo o reakci na americká cla, reálně to ale byla facka federální vládě v Ottawě vedené liberály, konkrétně kabinetu premiéra Marka Carneyho. Efekt? Krátká diplomatická bouřka a maximální domácí viditelnost pro Forda,“ dodal Bruna.
Spojené státy zvýšily už v březnu clo na dovoz veškeré oceli a hliníku z Kanady na 50 procent. V srpnu Trump zvýšil základní clo na dovoz kanadského zboží, na které se nevztahuje výjimka, na 35 procent z předchozích 25 procent. Odůvodnil to údajným pašováním drog přes kanadskou hranici.


