Článek
„Dopravce může již v roce 2026 přepravit v Polsku více než milion cestujících a Polsko se stane jeho druhým nejvýznamnějším trhem ve vnitrostátní dálkové dopravě,“ uvedl ve středu v tiskové zprávě Svaz osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia).
Podle svazu se jedná o jeden z nejvýznamnějších milníků v historii firmy, která působí vedle Česka také na Slovensku, v Rakousku a Maďarsku.
Do konce března 2026 budou vlaky na linkách jezdit podle plánovaného jízdního řádu, ale stále v prodlouženém zkušebním provozu, kdy se bude zaučovat personál. Plný provoz začne od 1. dubna.
Polsko bude pro cestující dosažitelnější také díky posílení spojů společnosti Leo Express, který od poloviny prosince nabídne každodenní vlaky mezi Prahou a Krakovem, které budou v obdobích větší poptávky posilovány. V příštím roce by některé spoje měly jezdit až do Varšavy. Od konce dubna Leo Express nabídne také spojení mezi Prahou a bratislavskou Petržalkou.
Nové spoje zavádí s novým jízdním řádem i České dráhy. Novinkou budou noční vlaky z Prahy do polského Přemyšlu, které rozšíří možnosti cestování na polsko-ukrajinskou hranici. V obou směrech budou vlaky navazovat na vlaky Ukrajinských železnic, které jezdí směrem na Lvov, Kyjev a Charkov.
„Reagujeme na rostoucí poptávku po pohodlném nočním cestování do této oblasti,“ uvedl generální ředitel ČD Michal Krapinec v tiskové zprávě dopravce.
ČD od prosince také nabídnou spojení z Prahy do rakouského Villachu, tedy téměř k hranicím Itálie a Slovinska. Na lince budou jezdit vlaky po Koralmské dráze, kde budou moci nové ComfortJety dosáhnout rychlosti až 230 kilometrů za hodinu. Stejné rychlosti budou moci dosahovat vlaky také na chystané lince Praha - Kodaň, které ČD propojí novým spojením od května.
V Česku není pro takové rychlosti infrastruktura. Od konce srpna může jezdit Pendolino mezi Prahou a Českými Budějovicemi maximální rychlostí 200 kilometrů v hodině, čímž prolomilo rekord na české železnici, který byl 160 kilometrů v hodině. Moderní vlaky českých dopravců ale podle SVOD vyšší rychlosti mohou dosahovat pouze na zahraničních tratích.
„České vlaky budou na zahraničních tratích jezdit v rychlostech, které domácí infrastruktura stále neumožňuje. To je úspěch dopravců, ale zároveň jasný signál, že bez investic do kapacitních tratí, elektrizace a modernizace klíčových uzlů se česká železnice nemůže posunout dál,“ uvedl výkonný ředitel svazu Petr Moravec s tím, že řada nejvytíženějších tratí je na hraně kapacity.



