Článek
Spor se odehrává na pozadí otevírání polské železnice soukromým dopravcům. RegioJet zatím od 18. září spustil pilotní projekt na trase mezi Krakovem a Varšavou, podotýká web Wirtualna Polska (WP). Počítá ale s nasazením šesti párů vlaků mezi Poznaní a Varšavou, tří párů vlaků mezi Gdyní a Krakovem s trasou přes Varšavu a dalších šest párů vlaků na lince mezi Varšavou a Krakovem. Síť má doplnit vlak z Varšavy do Prahy.
V první odeslané zprávě ze 30. srpna podle PKP Intercity Jančura varoval před pokusy o nekalou soutěž a poukazoval na své zkušenosti s otevíráním trhů ve středoevropském regionu. Tvrdí přitom, že když RegioJet vstupoval na trhy v Česku, Slovensku i Maďarsku, setkal se s „prvotní panikou, následovanou pokusy o ilegální aktivity“.
„Vždycky jsme vyhráli díky tlaku médií a především Evropské komise. Pak naši odpůrci ustoupili. Pro Evropskou komisi je RegioJet laboratoří pro otevírání železničního trhu v Evropě – na naše žádosti o výklad předpisů EU reaguje během týdne až dvou,“ upozornil Jančura.
Druhá zpráva z 15. září se měla týkat potíží v Krakově, kde chce RegioJet vybudovat vlastní obslužné zázemí. Jančura si ve zprávě postěžoval, že PKP Intercity jim odmítá umožnit připojení na místní vodovod pod záminkou špatného technického stavu potrubí, ačkoliv voda podle něj v objektu teče a síť využívají i další firmy. „Co by na to řekli novináři?“ táže se Jančura ve zprávě.
Psal to Jančura, potvrzuje RegioJet
„Mohu potvrdit, že autorem těchto zpráv je skutečně Radim Jančura. Zvolil tyto neformální zprávy jako nejrychlejší způsob komunikace,“ citoval WP reakci mluvčího RegioJetu Lukáše Kubáta s tím, že firma se zveřejněním zpráv nemá problém a že jejím cílem je otevřená soutěž.
Polský státní dopravce PKP Intercity reagoval jen stručně. „Případ v současné době vyšetřuje Krajské státní zastupitelství ve Varšavě. Dokud příslušné orgány neukončí vyšetřování, společnost k této záležitosti neposkytne žádné další komentáře,“ uvedla mluvčí společnosti Lucyna Roszyk.

