Hlavní obsah

Recenze na e-shopech jsou často falešné. Jak je poznat?

4:30
4:30

Poslechněte si tento článek

Před nákupem zboží či služeb na internetu bývá zvykem ověřit si prostřednictvím zákaznických recenzí důvěryhodnost e-shopu a spokojenost těch, kdo v něm již nakoupili. S nárůstem kyberpodvodů a rozmachem umělé inteligence však přibývá recenzí falešných. Zdaleka ne všude se totiž ověřují a napsat je pak může zmíněná AI, účelově zaplacená osoba či dokonce samotný obchodník.

Foto: Envato elements

Ilustrační foto

Článek

Při prvním pohledu na stránky vitalityczech.com, nabízející kosmetické a zdravotní produkty, by si zákazník mohl myslet, že jde o seriózní e-shop. Všechny recenze jsou skvělé. Některé výrobky deklarují tisíce hodnocení sto procent, český původ i takřka zázračné vlastnosti výrobků, včetně doporučení odborníků či ministerstva zdravotnictví.

„Opravdu účinné, dokonce je stav mé pleti lepší než dřív,“ hlásá jeden ze sloganů. Zda je recenze ověřena, nebo ne, se už ale zákazník nedozví. Přestože všichni obchodníci mají už dva a půl roku zákonnou povinnost transparentně informovat o tom, zda a jak ověřují, že recenze pocházejí od skutečných zákazníků.

„Pokud prezentují recenze jako ověřené, musí být schopni doložit, že je poskytli zákazníci, kteří si daný produkt skutečně zakoupili. Zároveň nesmí mazat negativní recenze ani zveřejňovat falešné,“ potvrdil Vojtěch Poleno z internetového srovnávače Zboží.cz.

Studie společnosti Gartner zjistila, že přibližně 10 až 15 procent recenzí na internetu může být falešných. „Často jde o nájemné psaní,“ konstatoval mluvčí společnosti ESET Vítězslav Pelc.

Americká technologická firma Transparency Company analyzovala koncem loňska 73 milionů recenzí. Téměř čtrnáct procent z nich bylo pravděpodobně falešných a 2,3 milionu bylo pravděpodobně generováno umělou inteligencí.

„Využívání AI k vytváření falešných recenzí představuje rostoucí problém, protože takto generovaný text je stále obtížnější odlišit od textu psaného člověkem. V reakci na to se neustále také vyvíjejí i mechanismy na jejich detekci,“ uvedl mluvčí Heureka Group Ondřej Šveda. Některé zdroje hovoří ale i o daleko vyšším podílu falešných hodnocení.

Šetření České obchodní inspekce loni odhalilo porušení zákona v bodech týkajících se recenzí dokonce v 85 procentech. Inspekce si ovšem vybírá obchodníky ke kontrole často na základě podnětů pouze nespokojených zákazníků.

S hodnoceními se obchoduje i v soukromých skupinách na sociálních sítích. Někdy jejich vznik iniciují firmy, jež mohou zákazníkům nabízet na oplátku za dobrou recenzi třeba dárkové karty, poukázala agentura AP.

Falešné recenze trápí i giganty jako Amazon a Google, který jich jen loni smazal 240 milionů.

Pozor na příliš mnoho superlativů

Kde tedy hledat důvěryhodné recenze? Třeba na nezávislých srovnávačích, jako jsou Zboží.cz či Heureka. Tyto jasně rozlišují, které recenze jsou od ověřených zákazníků a které ne. Provozovatelé e-shopů zde do zákaznických recenzí nemohou přímo zasahovat.

V případě služeb pak pomůžou například specializované stránky jako Firmy.cz.

Odborníci obecně varují právě před e-shopy, které vypadají až moc bezvadně. „Ve světě kyberbezpečnosti platí: pokud něco zní příliš dobře a senzačně, je na místě zbystřit, protože se s velkou pravděpodobností se jedná o podvod.

Anketa

Čtete si při nákupu na internetu recenze zboží či služby?
Ano, rozhoduji se podle nich.
31,7 %
Ano, čtu je, ale nejsou pro mě klíčové.
65,1 %
Ne
3,2 %
Celkem hlasovalo 5743 čtenářů.

Uživatelé by se měli mít na pozoru i před velkým počtem kladných hodnocení, zveřejněných v krátkém čase a navíc obsahově podobných. „Je vhodná obezřetnost vůči recenzím, které nejsou ověřené a nacházejí se přímo na stránkách e-shopu. Zde je možné riziko, že je mohl napsat sám provozovatel,“ podotkl Pelc.

Dodal, že na renomovaných platformách a webech věnují poskytovatelé ověřování větší pozornost. „Mohou využívat algoritmy strojového učení, které sledují vzory chování uživatelů, jejich unikátní IP adresy připojení k internetu, shodu textů nebo neobvyklé časové shluky recenzí,“ dodal Pelc.

U recenzí, které může napsat kdokoli bez ověření, je důvěryhodnost mnohem nižší. „Klidně je může psát konkurence nebo někdo, kdo byl za pozitivní hodnocení odměněn. Například u hodnocení na Googlu, Facebooku nebo v diskusních fórech je potřeba větší opatrnost – kontrola autenticity tam často chybí úplně,“ míní Karolína Houžvičková z advokátní kanceláře eLegal.

Přestože domovská stránka zmíněného e-shopu vitalityczech.com působí věrohodně, zbytek připomíná překlad studenta češtiny v začátečnickém kurzu. Pravopisné chyby pomohou často podvodné e-shopy odhalit.

Pokud se zákazník rozhodne ověřit důvěryhodnost tohoto e-shopu i u třetí strany, tak zjistí, že je v podstatě nedohledatelný. Zato ale figuruje na seznamu rizikových e-shopů, jenž sestavuje Česká obchodní inspekce.

Související témata:

Výběr článků

Načítám