Hlavní obsah

Rakousko vydělává na mýtném víc, než čekalo

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

VÍDEŇ

V Rakousku byl 1. ledna 2004 zaveden mikrovlnný systém elektronického mýtného. Platit ho musejí všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny a za první rok se vybralo 762 miliónů eur, tedy v přepočtu téměř 23 miliard korun.

Foto: BHC Most

mistrovství Evropy ve stolních hokejích v Senici

Článek

"Zvolený systém se plně osvědčil, úspěšnost výběru mýtného je 99,6 procenta, tedy větší, než se čekalo," sdělil ve Vídni Walter Pühringer ze společnosti Asfinag, která mýtné v Rakousku provozuje.

Sazby v Rakousku závisejí na počtu náprav automobilu a průměrná výše poplatku je 22 eurocentů. Pro výkonové zpoplatnění 2070 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací byl použit mikrovlnný systém s plynulým projížděním vozidel bez nutnosti zastavit a manuálně zadávat trasu a další údaje o vozidle na terminálech.

Systém sestává ze 472 mýtných bran, 100 pevných kontrolních stanic a 32 osobních automobilů, zajišťujících mobilní kontroly přímo v dálničním provozu. Dále z datové sítě a sítě elektronického napájení, 260 platebních míst a 88 prodejních automatů, plně automatizovaného řídícího centra a tzv. OBU jednotek, jimiž musejí být vybaveny všechny nákladní automobily, které na zpoplatněné úseky vjedou.

 "Z 461 896 nákladních vozidel vybavených OBU jednotkami je z České republiky 21 877. Česko je tak v žebříčku šedesáti zemí, jejichž dopravci využívají rakouské dálnice, na čtvrtém místě za Německem, Rakouskem a Itálií," informoval Pühringer.

Kamiónů ještě přibylo

V roce 2003 získalo Rakousko za zpoplatnění komunikací dálničními známkami a výběrem klasického mýtného (například za průjezd alpskými tunely) celkem 600 miliónů eur. Za loňský rok, kdy k tomu přibylo elektronické mýtné, dosáhl celkový výnos státu po odečtení nákladů už 1,1 miliardy eur.

Provozní náklady ukusují z výnosu elektronického mýtného zhruba dvanáct procent. Jdou na konta firem Asfinag, Europass, Kapsch a ostatních subdodavatelů tohoto projektu. 

Na otázku Práva, zda po odstartování elektronického mýtného poklesl na rakouských dálnicích počet nákladních automobilů, odpověděl Pühringer: "Sazby jsou stanoveny tak rozumně, že k tomu nedošlo. Počet projíždějících kamiónů naopak meziročně stoupl o tři procenta.

Pokuta až 4000 eur

Dopravcům se nevyplácí ztrácet čas objížďkami po nezpoplatněných komunikacích. A stejně tak je díky důkladné kontrole, již mikrovlnný systém umožňuje, velmi málo řidičů, kteří vjedou na dálnici bez OBU jednotky nebo úmyslně naťukají nesprávné údaje. Riskují totiž hned na místě pokutu 220 eur a za neuhrazení částky za mýtné v případě, že to bude řešit soud, dokonce až 4000 eur.

Dodavatelem technologie pro rakouský mikrovlnný systém mýtného byl Kapsch Telecom, který je součástí holdingu sídlícího ve Vídni a vlastněného rodinou Kapschů. Výběrové řízení, vypsané na mýtné rakouskou vládou, Kapsch Telecom vyhrál v konsorciu s Autostrade SPA. Generální ředitel české pobočky Kapsch Telecom Karel Feix tvrdí, že společnost je schopna nabídnout systém pro ČR ve výběrovém řízení sami, případně v konsorciu.

ČR počítá se zavedením mýtného v roce 2006. V první fázi se zřejmě bude vybírat jen na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací od nákladních vozidel nad 7,5 tuny. Ve druhé fázi by se to pak mělo rozšířit na všechna vozidla nad 3,5 tuny a řadu silnic první třídy.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám