Hlavní obsah

Průvan ve vedení Českých drah, z čela dozorčí rady odvolali poslance ANO Ferance

Právo, Novinky, bož, tov, rei
Aktualizováno

Řídící výbor Českých drah (ČD) v pátek schválil nové nominace do dozorčí rady. Oznámil to ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Z devíti členů dozorčí rady došlo k výměně pěti. Skončil mimo jiné předseda rady Milan Feranec (ANO), který je zároveň poslancem a Ťokovým náměstkem. Novým předsedou se stal bývalý ministr dopravy Petr Moos.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO)

Článek

Dále v dozorčí radě končí Jan Hart, Tomáš Révész, Milan Kucharčík a Antonín Tesařík. „Já bych chtěl pánům poděkovat, protože udělali velký kus práce,” řekl Ťok. Kucharčík dříve působil jako manažer koncernu Agrofert, který patří do svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše (ANO).

Odvolané nahradil bývalý ministr dopravy v Tošovského vládě Petr Moos, dále Josef Kolář, Jan Štrof, Karel Štros a Lukáš Týfa.

Ťok chce zároveň vypsat výběrové řízení na členy představenstva, tím pádem by mohl skončit i šéf ČD Pavel Krtek.

Spory o liberalizaci

Že chce vyměnit vedení ČD, řekl Ťok tento týden v rozhovoru s MF Dnes. Důvodem jsou podle něj spory ohledně postupu při otevírání trhu železniční dopravy jiným firmám. [celá zpráva]

„Proto chci, aby dozorčí rada vypsala výběrové řízení na členy představenstva, abychom dostali do vedení Českých drah profesionální management, který přestane říkat, proč to nejde, a který se na liberalizaci bude opravdu seriózně připravovat,“ uvedl ministr pro Právo.

O odvolání generálního ředitele a předsedy představenstva ČD Pavla Krtka se mluví od loňského podzimu. Ministr chtěl ale se změnami počkat, až vláda Andreje Babiše dostane důvěru.

Proces liberalizace v Česku drhne

Pavel Krtek vede České dráhy od listopadu 2014, kdy nahradil Daniela Kurucze. Toho se několikrát pokusil odvolat předchozí ministr Antonín Prachař (ANO). Důvodem měla být nefunkční komunikace vedení společnosti s vlastníkem, kterého reprezentují státní orgány.

Proces liberalizace je v Česku zdlouhavý. Zpřístupnění dalších tras jiným dopravcům schválila vláda před rokem a půl. Konkrétně se jedná o trasy Pardubice–Liberec, Liberec–Ústí nad Labem, Ostrava–Opava–Olomouc, Praha–Hradec Králové, Kolín–Ústí nad Labem a Praha–Havlíčkův Brod–Brno.

Ministerstvo dopravy má brzy zájemcům odeslat jednotný návrh smlouvy k nacenění.

„Naší snahou je uzavřít smlouvu na všechny linky do konce letošního roku,“ řekl  Právu Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva. K podpisu smlouvy týkající se trasy z Pardubic do Liberce by podle jeho slov mohlo dojít nejpozději na přelomu září a října.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám