Článek
Na problém upozornil podle britského listu The Guardian i čínský prezident Si Ťin-pching. Ten kritizoval představitele provincií kvůli nadměrným investicím do některých odvětví, včetně automobilového průmyslu.
Cenová válka se v Číně postupně zostřuje. Už loni klesla průměrná cena elektromobilů na tamním trhu pod úroveň aut se spalovacími motory. Průměrná cena elektrického vozidla činila v Číně podle dat analytické společnosti JATO v přepočtu asi 539 tisíc korun. Auta na fosilní paliva stála v průměru lehce přes 553 tisíc.
Letos navíc čínské firmy dál pokračují ve slevách. Dává je například automobilka BYD, která je známá i v Evropě. Ta opakovaně snižovala cenu svého levného modelu Seagull. Nyní jej nabízí v přepočtu za zhruba 165 tisíc korun.
Čínští výrobci se své zboží snaží za nízké ceny udat i na dalších trzích. V Česku například společnost Dongfeng prodává elektromobil těsně nad hranicí půl milionu korun, tedy levněji než konkurence. Jejich podíl na evropském trhu v červnu dosáhl deseti procent.
Přísnější pravidla
Snižování cen čínským firmám sice pomáhá porážet západní konkurenci, Peking se ale obává, že by cenová válka automobilek mohla uvrhnout tamní ekonomiku do deflace.
Někteří čínští výrobci včetně zmíněné společnosti BYD proto v uplynulém měsíci absolvovali slyšení, na němž je regulátoři varovali před navyšováním výroby a vytvářením nadbytku automobilů na prodej.
Čína navíc v červenci představila vůbec první novelu zákona o cenách od roku 1998. Ta má posílit možnosti vlády stanovit cenové limity a odhalovat nekalé chování, například zneužívání dominantního postavení na trhu.
Hrozil by krach
Analytici přesto zásahu vlády proti automobilkám příliš nevěří. „Nejsem přesvědčena, že čínská vláda udělá něco, aby to omezila, protože dosud nebyl nikdo skutečně potrestán za to, že příliš investoval do strategických priorit,“ uvedla Antonia Hmaidiová, analytička z institutu MERICS zaměřeného na Čínu. Jako strategické priority čínská vláda označila kromě produkce elektromobilů například také vývoj umělé inteligence.
Hmaidiová dodává, že jen málo automobilek dosahuje zisku a případné vládní kroky by je mohly přivést ke krachu. Tomu se budou snažit zabránit lokální vlády, s nimiž jsou tyto firmy často velmi provázané.
Tlaky čínské vlády nicméně mohou podle analytičky vést k tomu, že se čínští výrobci budou snažit udat více aut v zahraničí.