Článek
Podle dat realitněporadenské společnosti CBRE zaznamenaly pražské hotely v dosavadním průběhu roku obsazenost dosahující až 82 procent. To už se blíží předcovidovým hodnotám. V prvním pololetí roku 2019, posledním roce před vypuknutím pandemie, činila obsazenost až 87 procent.
Ve zbytku roku navíc hoteliérům mohou pomoci jak silné léto, tak i podzim. Turisté totiž stále častěji cestují i v měsících, které dříve bývaly slabší.
„Tato změna přispívá k vyrovnanější návštěvnosti během celého roku a posiluje stabilitu odvětví,“ uvedl Jakub Stanislav, vedoucí investičního oddělení v CBRE. „Když k tomu připočteme silnou víkendovou a prázdninovou poptávku, očekáváme, že Praha do konce roku překoná výsledky z předpandemického roku 2019,“ dodal.
V době covidové pandemie patřilo české hlavní město mimo jiné kvůli přísným restrikcím k nejvíce postiženým trhům v Evropě. Přišlo o turisty prakticky ze všech koutů světa.
Nyní se do něj vrátili jak cestovatelé z evropských států, tak Američané. Přibyli navíc obyvatelé zemí Perského zálivu, kteří vyhledávají hlavně luxusní a wellness pobyty. Ti nahrazují stále utlumené cestování z východní Asie.
Větší investice než loni
Oživení trhu je znát i na aktivitě provozovatelů hotelových sítí. Do Česka letos vstoupila například globálně působící síť Fairmont Hotels and Resorts z francouzské skupiny Accor. Ta pod názvem Fairmont Golden Prague provozuje ubytování v nově zrekonstruované budově někdejšího hotelu InterContinental.
Činí se i čeští provozovatelé. Skupina Jan Hotels koupila od německé společnosti Aroundtown karlínský Pentahotel. „Naší ambicí je v blízké budoucnosti představit další hotelové koncepty, které naše portfolio ještě více rozšíří a diverzifikují,“ uvedl výkonný ředitel Jan Hotels Eytan Goldman.
Na trhu se angažuje také společnost Czech Inn Hotels podnikatele Jaroslava Svobody. Ta zvažuje jak expanzi na pražském trhu, tak plánuje převzetí hotelů v dalších zemí visegrádské čtyřky, tedy v Polsku, Slovensku a Maďarsku.
Ožívá i zájem velkých investorů o nákup hotelových budov. Jen v letošním prvním čtvrtletí za ně podle CBRE utratili více než 340 milionů eur, tedy přes 8,4 bilionu korun. To je více než za celý loňský rok. Česko tak tvořilo 82 procent veškerých investic do hotelů ve střední a východní Evropě.
„Velkou roli v tom sehrál prodej Hotelu Hilton Prague,“ zmínil Jakub Stanislav ze CBRE budovu, kterou si pořídila investiční skupina PPF. Ta letos dotáhla také koupi hotelu Four Seasons na Starém Městě.
„Akvizice hotelu Four Seasons dále posiluje pozici PPF Real Estate na pražském hotelovém trhu,“ konstatoval Robert Ševela, šéf PPF Real Estate.
Další velké transakce navíc mohou přijít v následujících měsících. Na prodej jsou mimo jiné hotely Mandarin Oriental nebo Ambassador Zlatá Husa na Václavském náměstí.