Článek
Loni začátkem prázdnin čekali cestující na letišti v Praze na kufry hodiny, některá letadla dokonce odletěla bez nich a zavazadla nestandardně putovala do cíle až dalším letem. Nejhorší kolaps trval několik dní a u pásů museli zaskakovat i hasiči a lidé z kanceláří. Nepříjemně dlouhé fronty se během léta tvořily i před bezpečnostní kontrolou.
Letiště nyní ujišťuje, že je připravené lépe. „Za účelem posílení personálních kapacit, zejména ve vztahu k letní sezoně, jsme již v lednu zahájili intenzivní náborovou kampaň,“ řekl Novinkám mluvčí Letiště Praha Jiří Hannich.
Nábor proběhl nejen v médiích, on-line, během náborových dnů přímo na letišti, ale i v terénu, například ve firmách Dr. Oetker a Spolana Neratovice, které ohlásily výrazné propouštění.
„Za prvních pět měsíců roku jsme obdrželi o 2300 životopisů více než za stejné období loni. Podařilo se přivést celkem 344 nových zaměstnanců, z toho 210 na hlavní pracovní poměr. Z většiny jsme takto obsadili pracovní pozice v provozu,“ dodal mluvčí.
Například na bezpečnost, konkrétně do ostrahy letiště a na bezpečnostní kontrolu, nastoupilo celkem 106 nových pracovníků. Včetně brigádníků mají tyto služby o téměř osm procent zaměstnanců víc než před rokem.
Firma ČSA Handling, která zajištuje mimo jiné odbavení kufrů, nabrala od ledna také přes sto lidí na hlavní pracovní poměr. V létě počítá s výpomocí brigádníků a agenturních pracovníků. Kolik přesně jich ještě potřebuje nabrat do ideálního počtu, neupřesnila.
Odbavení má urychlit i posilování technologií, jako je aktuálně přidávaných šest nových odbavovacích rentgenů nebo rozšíření samoobslužných přepážek pro odevzdání kufrů.
Obecně nicméně dál platí doporučení být na letišti s předstihem alespoň dvou hodin, zvláště s kufrem k odbavení. Časová rezerva se vyplatí i kvůli případným dopravním komplikacím během cesty na samotné letiště.
Chybějí letečtí dispečeři
Zpoždění či rušení letů ale hrozí dál i z jiných důvodů. Evropská agentura pro řízení letového provozu Eurocontrol nedávno upozornila, že letos stoupl letecký provoz v Evropě meziročně o pět procent a v létě má dál houstnout.
Už nyní přitom dochází k výraznému přetížení letových dispečerů. Vůbec nejhorší podstav hlásí Atény, Barcelona, Budapešť nebo Mnichov. Tady hrozí u letů desítky minut až hodiny zpoždění.
Tuzemští dispečeři jsou přesvědčeni, že letní provoz na nebi zvládnou. „Řízení letového provozu má před sezonou k dispozici dostatek kvalifikovaných řídících pro všechna provozní stanoviště a je schopné zajistit požadovanou kapacitu služeb pro letecké dopravce v českém vzdušném prostoru a na letištích Praha, Brno, Ostrava a Karlovy Vary v průběhu letní sezony,“ řekl Novinkám mluvčí Richard Klíma.

Přetížení některých regionů Evropy leteckou dopravou má nicméně dopad na celý kontinent. „Komplikuje to možnosti přerozdělení tras nebo přesměrování letů bez dodatečných zpoždění,“ uvedla ředitelka komunikace Letiště Praha Eva Krejčí.
Vliv má i letní počasí, které přináší vyšší pravděpodobnost bouřek, silného větru nebo horka, jež ovlivňují provoz a přistání letadel. Tyto faktory mohou způsobit nepředvídatelná zpoždění. Hodinové nebo i celodenní problémy pak zvládne způsobit výpadek IT systémů nebo výpadek proudu, jako zažilo na jaře po požáru rozvodny londýnské Heathrow.
Stávky v aerolinkách
Rizikem jsou i stávky letištního personálu, pilotů či posádek, které nejsou v Evropě neobvyklé. Letos již na jaře stávkovali například zaměstnanci na letišti v Mnichově, loni stávky zasáhly letiště či dopravce ve Španělsku, Itálii, Francii či ve Velké Británii. Stávky zasáhly i třeba nízkonákladové dopravce Ryanair a easyJet.
Potenciálně velkou starostí pro dovolenkáře by byla stávka Smartwings, které jsou klíčovým dopravcem pro tuzemské cestovní kanceláře. Čtyři odborová sdružení Smartwings začátkem tohoto týdne vyhlásila stávkovou pohotovost.
Aerolinkám vyčítají zejména dlouhodobý nedostatek pilotů a jejich přetěžování. Žádají okamžité kroky k nápravě, přičemž po deseti dnech chtějí pohotovost vyhodnotit a případně přistoupit i ke stávce.
Server Planes.cz pak upozornil na problémy cestovní kanceláře Blue Style s novým rumunským dopravcem HelloJets, který u letů do Egypta a Tuniska nahradil po fiasku ukrajinské Skyline Express. Hned u prvních červnových letů na Djerbu nestačila HelloJets letadla a cestovka si je musela narychlo půjčit od dalších dopravců, což znamenalo několikahodinové zpoždění.