Hlavní obsah

Praha chystá městské sdílení elektromobilů v projektu za miliardu

Novinky, Tomáš Volf

Hlavní město Praha vybírá firmu, která by v metropoli v příštích letech provozovala až 600 sdílených elektromobilů. Město by měl projekt stát zhruba 150 miliónů korun, zájemci z řad firem mohou své nabídky podávat do středy. Celková cena zakázky je 1,01 miliardy.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační snímek

Článek

Podle plánu by měla služba začít fungovat v polovině roku 2020. Zakázka počítá také s instalací až 150 dobíjecích stanic pro elektromobily. Místa pro umístění nabíjecích stanic a úpravu přilehlých parkovacích míst zajistí město. Tendr připravovalo ještě minulé vedení města v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO), nové vedení radnice jej hodlá dokončit.

„Chceme, aby Pražané zbytečně neumírali. Dnes je v Praze druhý nejhorší vzduch v ČR po Ostravě a v důsledku toho předčasně každý rok zemře několik set Pražanů. Znečištění ale bohužel není vidět, protože jde o mikročástice z právě z automobilů. Trend elektromobilů a jejich sdílení je zapotřebí co nejdříve nastartovat a projekt má za cíl být jakýmsi prvním impulzem,“ řekl Novinkám radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Podobná služba už funguje

Objednávání aut bude fungovat přes mobilní aplikaci. Podobné služby sdílení aut nabízejí už soukromé firmy jako Car4way nebo Ajo, na elektřinu jezdí menší část nabízených vozů. Pak je tu také služba Hoppy Go, která zprostředkovává sdílení soukromých aut mezi lidmi, podíl v ní má automobilka Škoda. Elektrická miniauta v Praze provozuje i firma Revolt.

Ceny sdílení se v současnosti liší podle modelu vozu a různých variant tarifů. Nejčastěji se cena za ujetý kilometr pohybuje kolem pěti korun a k tomu zákazník platí 25 až 60 korun za hodinu používání auta. Při delších výpůjčkách hodinová sazba klesá. Aby si městské sdílení elektromobilů získalo zákazníky, mělo by být levnější.

„Cenové podmínky budou jednotliví soutěžící nabízet až v druhé fázi soutěže. V první fázi si chceme udělat základní přehled o možnostech spolupráce,“ dodal Scheinherr.

Cena zakázky je podle věstníku veřejných zakázek obřích 1,01 miliardy korun. „V zakázce činí podíl hrazený městem jen zhruba 15 procent, tedy cca 150 milionů korun, navíc rozložených do několika let. Zbytek je hrazen ze strany dodavatele,“ upřesnil radní. Větší část z uvedené sumy by tedy měli zaplatit uživatelé aut.

Elektromobily v tuto chvíli hlavní město zvýhodňuje například možností parkovat po celé Praze i v zónách pro rezidenty, stačí si vyřídit parkovací povolení za 100 korun. Povolení nemá fyzickou podobu kartičky, je vázané na registrační značku auta.

Reklama

Související témata:

Související články

GM chce vládnout sdílení aut

Koncern General Motors tento rok rozjel novou rozsáhlou platformu na sdílení aut a spolujízdu s názvem Maven. Zahrnuty do ní byly zatím jen vozy z koncernu....

Výběr článků

Načítám