Hlavní obsah

Pošta se loni poprvé propadla do ztráty

Aktualizováno

Česká pošta loni poprvé v historii skončila v červených číslech. Vykázala ztrátu 275 milionů korun proti předchozímu zisku 91 milionů Kč. Skutečná provozní ztráta bez započítání pohledávky vůči státu za univerzální službu byla 1,075 miliardy, oznámila v úterý firma.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Budova České pošty v pražské Jindřišské ulici

Článek

„Před našimi zaměstnanci, zakladatelem ani před klienty nic nezakrýváme. Potvrdilo se, co jsme říkali během loňského roku. Česká pošta je dlouhodobě ve ztrátě, a to především proto, že stát nedostatečně platí za objednané služby,” uvedl generální ředitel České pošty Roman Knap.

Podle něj podnik začal okamžitě připravovat restrukturalizaci. V červnu chce například snížit počet manažerů o 15 procent. Efekt se logicky projeví se zpožděním. Kladný hospodářský výsledek podnik očekává v roce 2022.

Omezili prodeje majetku

Vedle problémů s úhradou univerzální služby patří mezi důvody meziročního propadu do ztráty snížení výnosů z listovních zásilek o 76 milionů korun a pokles zisku z prodeje majetku České pošty o 226 milionů korun.

Česká pošta je příliš zkostnatělá a zpolitizovaná, aby dokázala nový trend zachytit a adekvátně na něm vydělat
ekonom Lukáš Kovanda

Česká pošta v minulosti prodávala svůj majetek, aby vylepšila hospodářský výsledek. S poskytováním poštovních služeb ale tyto operace nemají nic společného, proto od nich upustila.

Pošta také kvůli zajištění personální stabilizace a zabránění odchodů zkušených zaměstnanců také musela přistoupit ke spravedlivému zvýšení tarifní mzdy zaměstnanců pošty mimo manažery o 10 procent.

„Přitom třeba v roce 1998 státní podnik Česká pošta vykázal zisk před zdaněním ve výši 1,2 miliardy korun. Jenže to bylo ještě stále v éře koresponďáků, pohlednic a složenek, před masivním nástupem internetu, e-mailů, mobilních telefonů a sociálních sítí,” komentoval ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

„Není to ovšem tak, že by nová doba poštovním službám vůbec nepřála. Například boom online obchodů zvyšuje poptávku po balíkových a zásilkových službách. Jenže Česká pošta je příliš zkostnatělá a zpolitizovaná, aby dokázala nový trend zachytit a adekvátně na něm vydělat,” soudí ekonom.

Pošta by podle něj měla výrazně redukovat počet poboček, kterých má nyní přes tři tisíce.

Stát loni poště přiznal pohledávku za poskytování univerzální služby v letech 2013 a 2014 ve výši 800 milionů korun. Fakticky tyto peníze ale firma stále neobdržela, a peníze tak v provozu chybí. Pošta se proto s ministerstvem financí domluvila na zápůjčce 800 milionů Kč, která zlepší její cash flow a pomůže překlenout období, než stát zaplatí.

Česká pošta dostává od státu za poskytování univerzální služby 500 milionů korun ročně, což zdaleka neodpovídá výši nákladů za služby objednané státem. Tuto nedostatečnou platbu navíc dostává pošta s mimořádným zpožděním. Zatímco náklady na zajištění univerzální služby musí pošta platit v reálném čase, na její proplacení čeká i více než pět let. Kromě platby za roky 2013 a 2014 pošta dosud od státu neobdržela ani platby za roky 2018 a 2019.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám