Článek
„Přijali jsme toto rozhodnutí, protože jsme již utratili spoustu peněz. Nechceme pokračovat v nalévání peněz do bezedné jámy,“ řekl v krátkém televizním prohlášení portugalský premiér.
O privatizaci aerolinek již dříve projevily zájem tři největší evropské letecké společnosti – Lufthansa, Air France-KLM a IAG, vlastník British Airways. Air France-KLM dnes zopakovala, že se procesu zúčastní, jakmile budou zveřejněny všechny podrobnosti. IAG byla opatrnější a dodala, že se nejdříve seznámí s podmínkami a pečlivě zváží další postup. Lufthansa se odmítla vyjádřit, napsala agentura Reuters.
Montenegro uvedl, že je přesvědčen, že se najde mnoho zájemců. Vláda chce vybrat strategického partnera, aby zajistila udržitelnost a ziskovost společnosti.
Nejcennějším aktivem TAP jsou povolení pro lety z Lisabonu do Brazílie, portugalsky mluvících afrických zemí a do Spojených států. Vláda chce tyto trasy zachovat a ještě rozšířit. Montenegro dodal, že aerolinky TAP jsou pro Portugalsko důležité, protože přepravují většinu cestujících mířících do země a podporují tak rozkvět turistiky, který země v posledních letech zažívá.
V roce 2021, v době pandemie nemoci covid-19, vykázaly aerolinky ztrátu 1,6 miliardy eur (39,4 miliardy korun). Firma proto přistoupila k rozsáhlé restrukturalizaci a získala také státní finanční pomoc 3,2 miliardy eur. V posledních třech letech se již společnost vrátila k zisku. V roce 2024 měla zhruba 8000 zaměstnanců a svými 99 letadly a dalšími 19 letouny dceřiné společnosti TAP Express, která se zaměřuje na krátké a střední vzdálenosti, přepravila přes 16 milionů cestujících.
O privatizaci TAP se uvažuje již delší dobu. Proces se ale znovu zastavil, když v březnu padla středopravá menšinová vláda. Po květnových volbách se k moci vrátila předchozí koalice, která však stále nemá většinu v parlamentu, což by mohlo prodej TAP zablokovat.