Hlavní obsah

Pokud klienti SkyEurope zruší letenku, nedostanou žádnou náhradu

Právo, Jiří Novotný, Bohuslav Borovička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Obavy klientů zadlužené slovenské nízkonákladové letecké společnosti SkyEurope se stupňují. V Paříži je už od 22. června zablokováno jedno z jejích letadel a ve středu byla na několik hodin údajně zadržena další dvě letadla v Bukurešti a Sofii. Pokud by ale klienti chtěli už koupenou letenku zrušit, přijdou o všechny vynaložené peníze.

Článek

„Neskrýváme, že naši klienti jsou znepokojeni. Zatím ale zaznamenáváme jen minimální množství rušení letenek,“ řekl Právu mluvčí SkyEurope Tomáš Kika. „Že za zrušení letu náhradu neposkytujeme, máme uvedeno v přepravních podmínkách. Čím dříve si cestující letenku objedná, tím méně ho to stojí. Podstupuje ovšem zmíněné riziko,“ prohlásil.

Jak dále Kika informoval, stovka cestujících, která v pondělí uvízla na letišti v Orly, bude výjimečně odškodněna bezplatnou volnou letenkou na některý z jiných letů. Peníze byly „jako výraz dobré vůle“ mimořádně vráceny zhruba dvaceti z těchto pasažérů, kteří se v Paříži rozhodli letenku okamžitě zrušit.

Podobně jako SkyEurope si pravidla nastavili ostatní nízkonákladoví dopravci. Například u maďarské Wizz Air, která letos začala létat i z Ruzyně, lze přebukovat letenku nejpozději tři hodiny před odletem buď telefonicky za 1215 korun, nebo prostřednictvím internetu za 810 Kč. Za její zrušení žádná finanční náhrada není.

U Českých aerolinií (ČSA), které jsou klasickou leteckou společností, zase záleží na tarifu letenky. „U cenově nižších tarifů je možné vrátit cestujícímu jen letištní poplatky. Naopak u flexibilních tarifů získají zpět 50 až 100 % základní částky i letištní poplatky. Ty se vracejí vždy. Zrušení letu nejpozději den před odletem bývá zpravidla cenově výhodnější než v den odletu,“ řekla Právu mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Cestovky umožňují zájezd stornovat

Také v případě dovolených s cestovní kanceláří může zákazník odstoupit od smlouvy a zájezd stornovat. Pokud tak učiní dříve než 40 dní před začátkem zájezdu, účtují si cestovky pouze manipulační poplatky. Ty se v případě zahraničních zájezdů pohybují zpravidla mezi 500 až 1000 korunami.

Čím se doba stornování zájezdu blíží dni jeho začátku, tím se výše odstupného zvyšuje, přičemž každá cestovka si stanoví vlastní podmínky. Ve většině případů přijde storno ve lhůtě 29 až 7 dní před začátkem zájezdu na 50 až 60 procent jeho ceny. Dále je to 80 procent, a stornujete-li dva dny před začátkem zájezdu, nevrátí vám cestovka nic.

Storno zájezdu je možné si pojistit. Pojistné se pohybuje v řádu desítek korun na týdenní zahraniční zájezd. V případě náhlé nemoci, úrazu či v důsledku jiné závažné okolnosti, která zákazníkovi cestovky znemožní odjet na zaplacenou dovolenou, vyplatí pojišťovna podstatnou část storno poplatků. Spoluúčast zákazníka na pojistném plnění je zpravidla 10 až 20 procent.

Dluhy přes 1,6 miliardy

„Dluh SkyEurope vůči bukurešťskému letišti Baneasa činí 529 000 eur (v přepočtu 13,8 miliónu korun),“ uvedl podle agentury APA tajemník rumunského ministerstva dopravy Marin Anton. To je však vzhledem k celkovému zadlužení SkyEurope jen kapka v moři. Podle výroční zprávy této letecké společnosti přesáhly už loni její celkové nesplacené závazky v přepočtu 1,6 miliardy korun.

SkyEurope se usilovně snaží získat zpět letadlo zadržované v Paříži. Považuje to za protiprávní čin. „Režim ochrany před věřiteli nás má právě před takovými případy dostatečně ochránit. Intenzivně proto jednáme se zastupitelskými úřady ve všech zemích, kam vedou naše linky,“ řekl Právu Kika.

Ochrana před věřiteli se možná prodlouží

Na letišti v Praze-Ruzyni jsou SkyEurope druhým největším dopravcem, loni přepravily 1,1 miliónu cestujících. Nyní se slovenská společnost zoufale snaží udržet v provozu všechny své pravidelné linky a co nejrychleji doplnit flotilu. Jak totiž Kika sdělil, je v ní jen osm letadel a pro letní letový řád je jich potřeba deset. Vyřešit to má operativní pronájem několika strojů od jiných aerolinek.

„SkyEurope plní fakticky roli slovenského národního leteckého dopravce. Jde přitom o soukromou společnost, která se v nynější krizové situaci nemůže opřít o státní dotace. Musíme se spolehnout pouze na své vlastní síly,“ konstatoval Kika.

Za první pololetí nynějšího fiskálního roku stoupla ztráta SkyEurope meziročně o 12 procent na 31,93 miliónu eur (854,7 miliónu Kč). Potíže by vyřešil vstup silného strategického partnera, který se vedení této letecké společnosti snaží vyjednat, a hodlá k tomu využít tříměsíčního ochranného období. Nevylučuje přitom, že bratislavský soud požádá, aby se ochrana prodloužila ze tří na jedenáct měsíců.

Reklama

Výběr článků

Načítám