Hlavní obsah

Pojišťovny vrací rekordní částky za léky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Část pacientů, kteří jsou odkázáni na větší množství stále dražších léků s doplatky, si nemusí zoufat. Zdravotní pojišťovny jim každoročně vracejí tisícové částky, neboť některé skupiny pacientů chrání limity. Za loňský rok byly vráceny rekordní stovky milionů korun.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

Výrazný růst počtu klientů s přeplatkem hlásí největší pojišťovna VZP. Ta loni vyplatila dosud nejvíc, téměř 600 milionů korun. „Počet klientů, kterým budou vráceny přeplatky, stoupl v roce 2021 o sedm procent oproti roku předešlému a rozrostl se napříč všemi věkovými kategoriemi. Vyplacení přeplatků se týká 534 tisíc klientů VZP,“ řekla mluvčí VZP Viktorie Plívová.

Přírůstky hlásí i další pojišťovny. „V loňském roce jsme zaznamenali desetiprocentní nárůst počtu těchto klientů. Jednalo se celkem o 90 994 pojištěnců, kterým pojišťovna vrátila zhruba 115 milionů korun,“ sdělila Právu mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra Jana Schillerová.

Pojistné podvody odhalí i fotky na internetu

Finance

Nedoručené platby

Stoupají i vyplacené částky. Například Česká průmyslová zdravotní pojišťovna vyplatila svým klientům o deset milionů korun víc než v roce 2020. „V jednom případě přeplatek překročil 14 tisíc korun. Jde o nejvyšší vyplacenou částku za poslední kalendářní čtvrtletí, která se vrací klientovi z Pardubického kraje,“ uvedla mluvčí ČPZP Elenka Mazurová.

Pojišťovny vracejí přeplatky za léky čtyřikrát do roka, vždy za každé kalendářní čtvrtletí. Evidují ale i pacienty, k nimž nevede žádná stopa. „Za první až třetí čtvrtletí se nám nepodařilo doručit 9600 plateb v celkové výši čtyři miliony korun. Jedná se zejména o nezdařilé platby prostřednictvím poštovní poukázky,“ upozornila mluvčí Schillerová.

Platby se ve většině případů nepodařilo vyplatit seniorům ve vyšším věku. „Tito klienti často nemají mobilní telefon, někteří mají uvedenou pouze pevnou linku, která je už vesměs nefunkční. Ve 140 případech pojišťovna dokonce zjistila, že nemají ani platnou korespondenční adresu,“ dodala.

Na léky za miliony pacienti stále čekají dlouho

Domácí

Starší klienti přitom patří mezi skupinu lidí, kterým pojišťovny přeplatky nejvíce vracejí. „Nejpočetnější skupinou jsou senioři nad 70 let. U nás je to téměř 458 tisíc klientů a vráceno jim bude 81 procent z celkové částky, téměř 488 milionů,“ informovala mluvčí VZP Plívová.

Pojišťovny vyplácejí přeplatky v závislosti na výši ochranného ročního limitu započitatelných doplatků na léky. Ten je různě vysoký podle věku a zdravotního stavu pojištěnce.

Pro seniory nad 70 let a pro občany s přiznanou invaliditou ve II. nebo III. stupni činí ochranný limit 500 korun. Pro děti a osoby nad 70 let je to 1000 korun a pro ostatní občany 5000 korun.

Většině přijdou peníze automaticky

Občané s přiznanou invaliditou se musí o přeplatek u své zdravotní pojišťovny přihlásit a zdravotní postižení doložit. V ostatních případech vyplácejí pojišťovny přeplatky auto­ma­ticky. Klienti tak nemusí částky uhrazených doplatků sami sledovat.

Počet pojistných podvodů stoupl, loni převýšil miliardu

Ekonomika

Zdravotní pojišťovny jsou ze zákona povinny sledovat celkovou výši započitatelných doplatků za léky uhrazených pojištěncem a ve čtvrtletních intervalech (v únoru, květnu, srpnu a listopadu) vyhodnocovat, zda u pojištěnce došlo k překročení limitu a k nároku na úhradu přeplatku.

Do limitu je pojišťovna oprávněna započíst doplatek pouze za léky, které jsou uvedené v číselníku léčivých přípravků pro zvláštní lékařské účely. Jedná se například o přípravky pro léčbu rakoviny, dlouhodobých bolestí, silných astmatických záchvatů nebo vážných zánětů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám