Hlavní obsah

Po zrušení zákazu spalovacích motorů bude následovat další změkčení, míní experti

Úterní návrh Evropské komise zmírnit původní úplný zákaz prodeje nových aut na benzín a naftu v Evropské unii od roku 2035 přijali představitelé automobilového průmyslu a odborníci vlažně. Neodpovídá podle nich realitě a v dalších letech se bude dále měnit a podmínky budou méně přísné. Český ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD) chce omezení spalovacích motorů zcela zrušit.

Foto: Johanna Geron, Reuters

Vlajky Evropské unie vlají před sídlem Evropské komise v Bruselu.

Článek

Komise po tlaku Německa nebo Itálie přišla s plánem, aby emise u nově prodávaných vozů za deset let nemusely oproti roku 2021 klesnout o sto, ale jen o devadesát procent. Prodávat by se nadále mohly například plug-in hybridy, tedy vozy se spalovacím motorem, které mají zároveň elektromotor a lze je nabíjet ze zásuvky, a také auta, kde elektromotor doplňuje klasický motor, který prodlužuje dojezd.

Například německý kancléř Friedrich Merz krok Komise uvítal, zástupci českého automobilového průmyslu ale tvrdí, že nejde o jednoznačný průlom.

„Fakticky jde stále o sto procent s tím, že desetinu vozidel mohou výrobci kompenzovat jinými opatřeními. Na papíře to může působit jako ústupek na devadesát procent, ale ďábel je skrytý v detailu. Aktuálně navržený mechanismus je velmi složitý a administrativně náročný. Jeho reálný přínos tak v tuto chvíli zůstává velmi nejistý,“ řekl Novinkám výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Podle automobilového experta Vladimíra Rybeckého je dodržení návrhu na snížení emisí o devadesát procent stejně realistické jako původních sto procent.

„Jakékoli číslo je možné střelit od boku. Stejně tak nutit automobilky, aby podle toho prodávaly. Ale zda to přijmou zákazníci, je už věc jiná,“ řekl Novinkám.

Návrh Komise označil za úlevu pro automobilky jen naoko, která problém neřeší. „Chybí totiž analýza, co Evropa v rámci dekarbonizace chce, zda to je reálné a jaké to bude mít důsledky. A to nejen pro automobilový průmysl, ale pro život Evropanů jako takový,“ upozornil.

Zdraží doprava i životy lidí

Návrh podle jeho slov radikálně zdraží veškerou dopravu, tedy i život v Evropě. „Týká se totiž i lehkých užitkových aut a veškeré zásobování nuceným přechodem k elektromobilitě velmi zdraží,“ prohlásil Rybecký.

Petzl soudí, že se politické ambice Evropské unie dlouhodobě rozcházejí s realitou trhu. „Zatímco podíl elektromobilů se dnes pohybuje kolem šestnácti procent, regulací nastavený cíl je dvacet pět procent. Požadavky na rok 2030 pak míří k více než polovině prodejů,“ upozornil.

Navíc podle něj hrozí i další komplikace, když se bez detailů mluví o podílu elektromobilů vyrobených v Evropě. „Evropská komise hovoří o podpoře průmyslu, ale v praxi přidává další nejistotu a administrativní zátěž. Řadu kritických momentů, například požadavek na evropský podíl na výrobě, stále neznáme,“ uvedl.

Otevřené dveře pro Čínu

Rybecký soudí, že změkčení podmínek bude výhodné pro čínské výrobce. Ti totiž pracují na vývoji technologií, které evropské automobilky kvůli očekávání zákazu jiných aut než elektromobilů už nerozvíjejí, čímž za asijskou zemí zaostávají.

„Je to velké otevření podmínek pro čínské značky v oblasti použití nových technologií, které využívají spalovací motory. Ve vývoji plug-in hybridů mají Číňané obrovský náskok, stejně tak u prodlužovačů dojezdu. Také v oblasti kombinace pohonných jednotek se syntetickými palivy nebo třeba s LPG,“ uvedl.

Na tom podle jeho slov Číňané už dlouho pracují. V Evropě naopak s očekáváním úplného zákazu spalovacích motorů vývoj plug-in hybridů do značné míry zamrzl.

Ministr dopravy Ivan Bednárik se vůči konci spalovacích motorů jednoznačně vymezil. „Nepodporuji, stejně jako celá naše vláda, zákaz výroby nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Domnívám se, že by bylo nejlepší celý zákaz spalovacích motorů zcela zrušit, nikoliv ho pouze kosmeticky omezit, jak navrhuje Evropská komise,“ uvedl.

Podle Rybeckého je možné, že k tomu skutečně dojde. „Je to sice politická proklamace, ale stejně to k tomu dříve nebo později dospěje. Zákaz není rozumné řešení. Chybí analýza toho, co je opravdu reálné, z níž by se mělo vycházet,“ uvedl. Není podle něj například vůbec jasné, jak se bude deklarované devadesátiprocentní snížení emisí kontrolovat.

„Když budou povolena syntetická paliva, bude někdo kontrolovat, zda se opravdu u pumpy tankují? Nebo se bude muset udělat nádrž tak, aby se do ní nedalo tankovat něco jiného? Návrh je spojen s tolika různými problémy, že jde jen o střelbu od boku, aby se reagovalo na situaci, která je pro Evropu opravdu velice špatná,“ dodal.

Anketa

Připadá vám navrhované zmírnění zákazu prodeje nových aut na benzín a naftu významné?
Ne, je to jen kosmetická úprava.
90,7 %
Nějaký ústupek to asi je, ale zda bude stačit...?
5,2 %
Jistě! Nechává to aspoň nějaký prostor pro další typy aut.
4,1 %
Celkem hlasovalo 172 čtenářů.

Výběr článků

Načítám