Hlavní obsah

Panama nemá vodu, Suez doplácí na Húsíe. Ceny přepravy zboží raketově rostou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Útoky Húsíů v Rudém moři, válka na Ukrajině a vysychající Panamský průplav. Chod lodní dopravy na klíčových trasách v důsledku geopolitického napětí a klimatických změn drhne. Upozorňuje na to Konference OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD), která varuje před rozsáhlým narušením světového obchodu. Podle expertů navíc hrozí rostoucí ceny zboží, jelikož přeprava výrazně zdražuje.

Foto: DPA/Mauricio Valenzula, ČTK

Nákladní lodě čekají v Tichém oceánu na cestu Panamským průplavem. Kvůli nízké hladině vody v místním jezeře se kapacita kanálu snižuje. Snímek ze srpna 2023

Článek

Lodní doprava sehrává v mezinárodním obchodu zásadní úlohu, když tvoří až 80 procent celosvětového pohybu zboží, uvedl ve své lednové analýze vedoucí obchodní logistiky UNCTAD, Jan Hoffmann.

Suezský průplav, který je kritickou vodní cestou spojující Středozemní moře s Rudým mořem, zajišťoval v loňském roce přibližně 12 až 15 procent celosvětového obchodu. Jen za poslední dva měsíce v důsledku útoků jemenských rebelů na obchodní lodě však objem obchodu klesl o 42 procent, odhaduje UNCTAD.

Zavedené obchodní vzorce jsou narušené také v oblasti Černého moře, kde v posledních dvou letech kvůli konfliktu na Ukrajině došlo k podstatným změnám v obchodu s ropou a obilím.

Kvůli útokům v Rudém moři může Evropa více ekonomicky zaostávat za USA

Ekonomika

A pak je tu ještě Panamský průplav, další klíčová tepna globálního obchodu. Tam sice v současnosti žádná bezpečnostní rizika nejsou, průplav se ale potýká se silným suchem, které snížilo hladinu vody v místním jezeře, na němž je kapacita průplavu závislá. V posledním měsíci to vedlo meziročně až k 36procentnímu snížení celkového tranzitu. Dlouhodobé dopady změny klimatu na kapacitu průplavu vyvolávají obavy z trvalých dopadů na globální dodavatelské řetězce, uvádí UNCTAD.

Narušení těchto tras vede k tomu, že lodím nyní trvá déle, než dorazí do cílové stanice. Kvůli napětí v Rudém moři většina přepravců přestala využívat Suezský průplav a své kontejnerové lodě na trase z Asie do Evropy tak odklonila na delší trasu přes jih Afriky. Cesta ze Šanghaje do Rotterdamu je nyní o osm až deset dní delší.

To s sebou samozřejmě nese zvýšené náklady na celkovou přepravu, která výrazně zdražila. Ještě v polovině prosince stála přeprava klasického, přibližně 12metrového, kontejneru z Asie do severní Evropy méně než 1500 dolarů (přibližně 34 tisíc korun), nyní už to je více než 5500 dolarů (přibližně 126 tisíc korun), což je více než trojnásobný nárůst.

V případě asijského nákladu směřujícího do Středomoří je cena ještě vyšší a dosahuje téměř 6800 dolarů oproti 2400 dolarů v polovině prosince, ukazují data společnosti Freightos, která provozuje rezervační a platební platformu pro mezinárodní přepravu.

I když se na první pohled zdá, že jde o velký nárůst, stále to je výrazně pod rekordními cenami, které panovaly před dvěma lety v době velké krize v dodavatelských řetězcích způsobené koronavirovou pandemií. Tehdy přeprava kontejneru z Asie do severní Evropy vyšla na 15 tisíc dolarů (343 tisíc Kč) a přeprava kontejneru z Asie do Středomoří téměř 14200 dolarů, napsala agentura AP.

Čína cítí příležitost v Rudém moři

Ekonomika

„Pokud jde o narušení dodavatelského řetězce, nejsme ani blízko tomu, co se dělo během pandemie,“ řekla Katheryn Russová, ekonomka z Kalifornské univerzity.

Hrozí opětovná inflace zboží

„To, co se právě teď děje, je krátkodobý chaos a chaos vede ke zvýšeným nákladům,“ popsal situaci Ryan Petersen, generální ředitel americké společnosti Flexport zaměřující se na řízení dodavatelského řetězce a logistiku.

Čím déle se vleče válka v Gaze, a tím i stávající nebezpečí pro lodě v oblasti Rudého moře, tím větší je hrozba vyšší inflace zboží. Ta momentálně klesá, ale právě vyšší náklady na dopravu by ji mohly vyhnat zpátky nahoru. Pokud bude narušení obchodu v Rudém moři trvat rok, mohlo by to podle Petersena zvýšit inflaci zboží až o dvě procenta, což by zároveň také mohlo znamenat ještě vyšší úrokové sazby, které tlumí ekonomickou aktivitu, uvedla AP.

„Sečteno a podtrženo, vyšší náklady na dopravu vyvíjejí tlak na růst inflace zboží,“ přidává se ve varování hlavní ekonom společnosti Apollo Management Torsten Sløk. I on tvrdí, že v takovém případě by americká centrální banka (Fed) nemusela začít se snižováním úrokových sazeb tak rychle, jak se nyní očekává.

Problém v Panamském průplavu je jiného charakteru. Extrémní sucho vysušilo tamní vodní cestu, takže koridorem teď může najednou proplouvat méně plavidel než obvykle. To vede k zácpám, a tedy opět k celkovému zpomalení dopravy.

Průplav obvykle zpracovává asi pět procent celosvětových obchodních toků. Kvůli zácpě však doprava směrem na sever klesla z obvyklých 90 lodí na 45 lodí týdně, uvedl server Business Insider s tím, že vodní cesta je dokonce tak ucpaná, že úřady vyhlásily aukce pro společnosti, aby se ucházely o možnosti přeskočit frontu. Jedna japonská přepravní společnost takto zaplatila v listopadu až čtyři miliony dolarů (91,8 milionu Kč).

Ač Panamský průplav spojuje dva oceány, Atlantický a Tichý, co se vody týče, je pro něj klíčové místní jezero, jež se využívá k vyrovnávání hladin obou oceánů. A to je závislé na srážkách, kterých je méně.

Před Panamským průplavem se tvoří zácpa. Ve frontě čeká 200 nákladních lodí

Zahraniční

Reklama

Výběr článků

Načítám