Článek
Potíže mohou v následujících letech ovlivnit velké plány, s nimiž přicházejí nejen soukromníci, ale i obce a stát. Česko potřebuje stavět byty, naplánované je dokončení dálniční sítě a stavaři budou potřeba i pro budování nových bloků jaderné elektrárny v Dukovanech.
„Firmám často nechybí zaměstnanci plošně, ale konkrétní odborné profese, bez kterých se projekt může výrazně zpozdit,“ prohlásil Michal Vacek, ředitel poradenské společnosti CEEC Research.
Průzkum, který provedla na vzorku 190 stavebních firem a jehož výsledky mají Novinky k dispozici, ukázal, že nejvíce na trhu chybějí zedníci. Ty postrádá 59 procent společností. Zhruba dvěma pětinám scházejí tesaři, betonáři a železáři. Z odborných profesí je největší nedostatek rozpočtářů a projektových manažerů.
„Nedostatek pracovníků – jak na dělnických, tak technických i manažerských pozicích - představuje vážný problém, který bude v budoucnu ještě sílit,“ uvedl Jaroslav Heran, generální ředitel společnosti Metrostav.
I s ohledem na zmíněné velké infrastrukturní projekty podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví hrozí, že do pěti let bude na trhu chybět 74 tisíc lidí.
Důsledky personální nouze firmy pociťují už nyní. „Lidé jsou schopni jeden den být na jedné stavbě a druhý den nepřijít, protože někde jinde dostali o pár korun navíc,“ popsal Petr Michálek, generální ředitel bytového developera Skanska Residential.
Subdodávky a lov talentů
Stavební firmy si aktuálně nejčastěji pomáhají tím, že problémy řeší spoluprací se subdodavateli. Taková cesta jim ale zvyšuje náklady na výstavbu.
Zhruba polovina firem spolupracuje i se školami. Vytvářejí si tak kanál, díky němuž jsou schopné vytipovat a oslovit talentované budoucí zaměstnance.
Další cestou je nábor pracovníků ze zahraničí. Zvlášť bez těch z Ukrajiny by mělo české stavebnictví už nyní velké problémy. Ze 415 tisíc lidí, kteří loni pracovali na stavbách, bylo asi 40 tisíc Ukrajinců. Celkem na českých stavbách pracovalo 75 tisíc cizinců.
Firmy by rády viděly systémovější řešení. Volají po větší podpoře a zvyšování prestiže učňovských a technických oborů. V tom jim hodlá podle návrhu programového prohlášení vyjít vstříc i vznikající vláda hnutí ANO, SPD a Motoristů sobě.
„Velký význam má také modernizace škol a jejich propojení s praxí. Studenti by měli mít možnost seznamovat se s moderními technologiemi, jako je prefabrikace nebo digitální modelování,“ uvedl Kamil Jeřábek, generální ředitel společnosti Wienerberger.
Větší zapojení technologií a robotizace může být jednou z cest i podle Moritze Freyborna, předsedy představenstva společnosti Strabag. Také on věří, že se díky nim podaří k oboru přitáhnout mladou generaci.



