Hlavní obsah

Němečtí právníci: Plán na zavedení mýtného odporuje pravidlům EU

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plán německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta na zpoplatnění německých silnic pro osobní automobily odporuje pravidlům Evropské unie. Vyplývá to podle agentury DPA z odborného posudku právníků pro dolní komoru německého parlamentu. Ministerstvo dopravy ale správnost posudku zpochybňuje.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Posudek tvrdí, že plán by vedl k "nepřímé diskriminaci občanů unie". Dobrindt chce od roku 2016 zpoplatnit využívání všech německých silnic. Majitelům aut registrovaných v Německu by se však o cenu silniční známky snížila daň z vlastnictví motorového vozidla, takže by pro ně zpoplatnění silnic na rozdíl od zahraničních řidičů neznamenalo zvýšené náklady.

Plán navíc počítá s tím, že ceny ročních známek pro auta registrovaná v Německu budou nastaveny podle objemu motoru, stáří vozu a jeho šetrnosti k životnímu prostředí. Budou se tak lišit od cen známek pro zahraniční auta, u kterých se tyto faktory zohledňovat nebudou.

Podle ministerstva je posudek chybný

Plán by tak podle posudku vedl k "nerovnému zacházení s domácími a zahraničními vlastníky automobilů, a tím k nepřímé diskriminaci". Ministerstvo dopravy nicméně tvrdí, že posudek zjevně vykazuje "odborné a obsahové" chyby, takže jsou jeho závěry nesprávné.

Proti zpoplatnění všech německých silnic se již dříve začali bouřit starostové německých příhraničních měst, podle kterých by plán narušil obchodní i mezilidské kontakty v pohraničí. Starostové rovněž vyjádřili obavy, že Česko v reakci na Dobrindtův návrh také zpoplatní silnice nižších tříd.

Plán na zpoplatnění silnic má v Německu i řadu dalších kritiků. Bavorský svaz obchodu (HBE) se například obává, že nový systém způsobí propad tržeb v oblastech u hranic s Českou republikou a Rakouskem. Návrh kritizují rovněž ekologické organizace, podle nichž je zavedení poplatků motivováno čistě hospodářsky a nepovede k omezení individuální automobilové dopravy.

Německý záměr minulý týden v Praze odmítli i premiéři Česka a Rakouska Bohuslav Sobotka a Werner Faymann.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám