Hlavní obsah

Některé volkswageny nesplňují emisní předpisy ani po opravách, tvrdí Jourová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Některá auta firmy Volkswagen nesplňují emisní standardy ani poté, co prošla opravou, prohlásila v úterý v Berlíně eurokomisařka Věra Jourová. Firma se přitom zavázala, že do podzimu 2017 všechna auta opraví.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Věra Jourová

Článek

„Do konce tohoto roku budou všichni spotřebitelé informováni o tom, že jejich auto bude opraveno, a ideálně také kdy a kde,” prohlásila česká eurokomisařka. Opravy se podle jejích slov týkají osmi a půl miliónu vozů.

„Informovala jsem Volkswagen, že budeme chtít důkazy, že jsou auta po opravách plně v souladu s normami, protože máme informace, že ani po opravách nebylo standardu dosaženo,” poznamenala Jourová.

„Byla to zpráva, kterou jsme dostali od italské organizace. Šlo jen o vzorek, tak z toho nechci dělat konečné závěry,” dodala.

Volkswagen podle Jourové manipulacemi s emisemi u naftových aut porušil ve většině zemí osmadvacítky evropské normy na ochranu spotřebitele.

Pokud se podezření prokáže, vraťte peníze

Německá automobilka se eurokomisařku podle jejích slov na nedávné schůzce snažila přesvědčit, že opravy přinesou výsledky ve 100 procentech případů. Pokud se však prokáže, že Volkswagen auta neopravil, měly by podle Jourové následovat další kroky. Jako možné řešení vidí zpětné snížení ceny za již zakoupené vozy nebo vrácení peněz.

Volkswagen už byl žalován třemi spolkovými zeměmi. V polovině září žaloby podalo Hesensko a Bádensko-Württembersko. Ještě před nimi totéž učinilo i Bavorsko. [celá zpráva]

Další investoři žádají u soudu v německém Braunschweigu náhradu škody v celkové výši 8,2 miliardy eur (zhruba 222 miliard korun). K tamnímu soudu dorazilo kolem 1400 žalob. [celá zpráva]

Aféra se týká i škodovek

Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě nainstaloval do zhruba 11 miliónů diseselových aut software, který umožňuje manipulovat s měřením emisí. Při jízdě pak auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

Aféra se mimo jiné týká asi 1,2 miliónu vozů Škoda Auto. V USA, kde byla věc odhalena, se firma dohodla, že zákazníkům automobil opraví či ho odkoupí a poskytne kompenzaci.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám