Hlavní obsah

Nečekaný efekt brexitu: Britové objevují německé diskonty

Novinky, bož

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Neustálé dohady kolem brexitu mají nečekaný dopad. Ceny potravin stoupají, a Britové tak objevují kouzlo německých diskontů. Těží z toho řetězce Aldi a Lidl. Upozornil na to server týdeníku Die Zeit.

Foto: Profimedia.cz

Prodejna Aldi ve Walesu

Článek

„Brexit vede k nižšímu ekonomickému růstu, tlak na spotřebitele tak roste. Spotřebitelé, kteří musejí více dbát na výši útraty, pak mnohem pravděpodobněji budou nakupovat v německých diskontech,“ uvedl Ulrich Hoppe z německo-britské obchodní komory.

Ve Spojeném království se v této souvislosti začalo hovořit o takzvaném Aldi efektu. Zákazníci podle Zeitu oceňují, že oproti klasickým supermarketům v německých diskontech nakoupí levněji, zejména zeleninu.

Lidl hodlá v nejbližších letech investovat 500 milionů liber (14,9 miliardy korun) do otevření čtyř desítek nových prodejen v Londýně. Aldi momentálně provozuje po celé zemi 840 obchodů, do roku 2025 plánuje tento počet navýšit na 1200.

Aldi ani Lidl Brity zprvu nezaujaly

Aldi i Lidl expandovaly na britský trh v 90. letech. To však situací v oblasti maloobchodu v konzervativní Británii výrazněji nezatřáslo. Tradiční britské řetězce jako Tesco, Sainsbury či Asda příchod německé konkurence nijak neohrozil.

Levnější Tesco. Britský řetězec otevírá nové diskonty s názvem Jack's

Ekonomika

V roce 2009 tak činil součet tržního podílu obou německých řetězců pouhá dvě procenta.

O čtyři roky později už byla situace podstatně jiná, tržní podíl Aldi a Lidlu stoupl na 15 procent.

Němcům nejprve pomohla krize, teď jim pomáhá brexit

Z Aldi se stal pátý největší britský řetězec, z Lidlu sedmý. Finanční krize v roce 2008 znamenala, že Britové museli začít šetřit, a proto poprvé ocenili nízké ceny v německých diskontech.

Po referendu o vystoupení z EU pak začaly potraviny v Británii výrazně zdražovat, což byla další voda na mlýn německých řetězců s levným zbožím. Die Zeit nicméně připomíná, že řada Britů vedle nízkých cen začíná oceňovat i vysokou kvalitu produktů.

Reklama

Související témata:

Související články

Nejbohatším Němcem je majitel Lidlu

Dieter Schwarz (77), majitel obchodních řetězců Lidl a Kaufland, vede se 37 miliardami eur (962 mld. korun) letošní žebříček nejbohatších Němců. Listinu už...

Výběr článků

Načítám