Hlavní obsah

Nebezpečí na silnicích. Češi jezdí ve stále starších ojetinách

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dávno nemají „jen“ čtrnáct roků, jako tomu bývalo. Auta, v nichž Češi jezdí, jsou stále starší. Aktuálně už v průměru slouží přes šestnáct roků. Starší auta jsou méně bezpečná pro posádku i okolí, mnozí si ovšem kvůli zdražování a propadu reálných mezd v poslední době novější dovolit nemohli. Stát zpřísnění dovozu ojetin nechystá, zaměří se ale víc na technické kontroly.

Foto: Jindřich Ginter, Novinky

Vybírání v autobazaru

Článek

Vozový park v Česku loni zestárl na průměrných 16,2 roku. Před deseti lety to bylo méně než 14 let, shrnula společnost Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých vozů.

„Stáří vozového parku je minimálně o pět let vyšší než třeba v Německu, kde je kolem deseti let. Situace se nezlepšuje, naopak od covidu stáří aut rostlo dvakrát rychleji,“ řekl Novinkám ředitel Cebie Martin Pajer.

Při pohledu například z okna kanceláře v centru Prahy jsou sice vidět ulice plné moderních SUV, stačí ale vyjet dvacet kilometrů za město a obrázek je jiný. Starší auta jsou proti modernějším technologicky méně bezpečná, ať už jde o airbagy, deformační zóny, brzdy a další součástky.

Dovoz ojetých aut v lednu meziročně klesl, snížilo se i jejich průměrné stáří

AutoMoto

„Že auto projde technickou kontrolou je jedna věc, ale pokud ho máte víc než deset let, tak pravděpodobnost, že se něco stane ve vysoké rychlosti, oproti modernějším autům narůstá,“ konstatoval Pajer.

Stát by podle něj měl zavést opatření, aby se k nám tak rychle tato stará auta nedovážela. Konkrétně zmínil zpřísnění pravidel dovozu nebo zavedení poplatků například z hlediska emisí.

„I když se to některým nebude líbit, pravdou je, že jak vozidlo stárne, tím víc ohrožuje nejen jeho majitele, ale i všechny účastníky provozu. Mohli bychom si klást otázku, proč máme tolik mrtvých na silnicích,“ dodal Pajer.

Situace se nezlepšuje, naopak od covidu stáří aut rostlo dvakrát rychleji
Martin Pajer, Cebia

Dotace na elektromobily

Podle něj není důvodem stárnutí vozového parku jen zhoršující se finanční situace domácností. Zvyšuje se i počet aut, která lidé vlastní. Typicky rodina si nechá starší auto a k němu si pořídí novější. Češi loni odhlásili z provozu 140 201 osobních aut, nejméně od roku 2014.

Elektromobilů v nabídce bazarů přibylo, ale pořád jich je jen zlomek

Ekonomika

Celkově bylo ke konci loňského roku registrováno téměř 6,6 milionu osobních vozů. Za posledních deset let se jejich počet zvýšil o téměř 1,8 milionu, což je nárůst o 37 procent. Více než čtyři miliony aut jsou starší deseti let.

Ministerstvo dopravy zpřísnění dovozu ojetin nechystá. „Zpřísnění dovozu není samospásné a samo o sobě neřeší konkrétní hříšníky,“ řekl Novinkám mluvčí František Jemelka.

Klíčové je podle něj vymáhání stávajících pravidel. Ministerstvo například zadalo analýzu provádění technických kontrol včetně měření emisí.

Dotace na nákup nových vozidel nemá doprava v kompetenci, řeší je ale jiné resorty. Ministerstvo průmyslu a obchodu a Národní rozvojová banka nyní chystají spustit program dotací na nákup elektromobilů. Je však jen pro firmy.

Díky nynějšímu poklesu inflace a návratu růstu reálných mezd je určitá naděje na obrat nebo zpomalení negativního trendu. Prodej nových osobních aut za dva měsíce letoška meziročně vzrostl o 14 procent na 38 689 vozů a dostal se tak na hodnoty před pandemií covidu-19, ukázala data Svazu dovozců automobilů. V prodejích vedou Škoda, Hyundai a Toyota.

Prodejci ojetin zamlčují havárie. Poškození lze ale snadno zjistit, upozorňují experti

Finance

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám