Hlavní obsah

Na platby u opakovaného předplatného musejí firmy upozornit

1:38
1:38

Poslechněte si tento článek

Situace, kdy firmy na internetu dodají lidem jiné zboží nebo služby, než si objednali, se stávají řadě zákazníků. Často jim také začnou po první platbě strhávat pravidelně peníze z účtu, aniž by s tím dotyční souhlasili, nebo informaci o prodloužení služeb s opakovaným předplatným ve smlouvě neuvedou vůbec. Za tento postup jim ale hrozí sankce.

Foto: Getty Images, .

Nemožnost zrušit předplatné některých služeb patří k častým problémům v této oblasti.

Článek

Nejčastěji se vyskytují potíže u předplatného. Problém nastává ve chvíli, kdy kupující nestojí o jeho prodloužení, ale zmínka o tom ve smlouvě není. Tento model se vyskytoval zejména u on-line seznamek, které lidem strhávaly peníze z účtu, i když už jejich služby nevyužívali. A podobný postup využívá řada společností i dnes.

Problémy mohou nastat už při objednání služby. Předplatné totiž může být v informacích na daném webu napsané nejasně a nakupující nemusí dostat ani možnost ho zrušit, ačkoliv na to má právo.

„Prodávajícímu pak může Česká obchodní inspekce udělit pokutu až do výše pěti milionů korun,“ upozornila Hekšová. Právě inspekci si mohou lidé stěžovat, a to například přes její e-podatelnu na webu www.coi.gov.cz nebo poradenskou linku 222 703 404.

Dalším problémem mohou být například informace o opakované platbě psané nevýrazným písmem, které mají lidé problém přečíst. I za to hrozí firmám pokuty ve výši až pěti milionů korun.

Jeho prodloužení nabízejí například i streamovací platformy jako Spotify, Netflix nebo HBO. „U nich jsou s tím ale spotřebitelé při uzavírání smlouvy obeznámeni,“ uvedla ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Související témata:

Výběr článků

Načítám