Hlavní obsah

Na hranicích s Británií uvázly stovky českých kamionů

21. 12. 2020, 14:10
Novinky, ČTK, bož

Na hranicích s Británií stojí kvůli zpřísněným koronavirovým opatřením z obou stran stovky českých kamionů. Ztráty dopravci odhadují v řádu milionů korun. Uvedl to mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Francie od půlnoci kvůli ochraně proti šíření nové mutace koronaviru z Britských ostrovů přerušila dopravu pod kanálem La Manche.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Kolony kamionů zaplavily francouzské CalaisVideo: Reuters

 
Článek

Již v předchozích dnech se u kanálu La Manche na francouzské straně tvořily kolony kvůli obavám firem ze stále pravděpodobnějšího tvrdého brexitu po Silvestru.

„Uzavření hranic bohužel přišlo v nejnepříjemnější chvíli, kdy je zvýšený počet přeprav kvůli Vánocům a kvůli předzásobení z obav z brexitu. Na hranicích z obou stran jsou stovky českých kamionů v těžko řešitelné situaci,” konstatoval Felix. Dopravu omezily i Belgie, Nizozemsko nebo Dánsko.

Zmutovaný vir se šíří i v Česku. Hrozbou není

Domácí

Náklady na stojící kamion při sečtení nákladů na řidiče, jeho diety, propálené palivo při topení, ušlý zisk a leasing i případné penále mohou dosahovat až 2000 korun za hodinu. „Nepochybně se tedy budou pohybovat v řádu milionů pro českou kamionovou dopravu,” dodal Felix.

Dopravní spojení s Británií přerušují i další státy. Česko od pondělních 12:00 zakázalo lety z Britských ostrovů.

Významné šíření nové mutace koronaviru oznámila britská vláda před týdnem. V sobotu premiér Boris Johnson řekl, že nový kmen může být až o 70 procent nakažlivější než ten, který dosud v Británii převládal. Zároveň Britové oznámili, že šíření viru nemají pod kontrolou.

Blížící se tvrdý brexit ucpal přístav v Calais, kolony kamionů se táhnou několik kilometrů

Ekonomika

Ačkoliv Velká Británie formálně opustila Evropskou unii již letos v lednu, až do konce letošního roku platí přechodné období. Do té doby je Británie stále součástí společného trhu a celní unie.

Nedomluví-li se Brusel a Londýn na jiných pravidlech, bude se obchod mezi EU a Velkou Británii od 1. ledna 2021 řídit podle obecných podmínek Světové obchodní organizace. To znamená, že by zboží putující mezi kontinentální Evropou a Britskými ostrovy znovu podléhalo clům a dalším poplatkům, což by jeho cenu výrazně navýšilo.

Pro spotřebitele na obou stranách by to znamenalo zdražování. Pro dopravu to bude znamenat další komplikace způsobené možnými celními kontrolami.

Další kolony hrozí na britské straně v Doveru krátce po tvrdém brexitu. Řada firem totiž na tuto eventualitu není připravena a nemá vyřízené potřebné dokumenty. To by případné kontroly mohlo výrazně prodloužit a způsobit další kolony.

Reklama

Související články

Výběr článků