Hlavní obsah

Mýtné se rozšířilo na dalších 373 km silnic

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výběr mýta pro kamiony a autobusy se od pátku rozšířil o dalších 373 kilometrů silnic I. třídy. Dohromady je nyní zpoplatněno už 2807 kilometrů dálnic a silnic I. třídy.

Foto: ti, Právo

Nově zpoplatněné úseky silnic 1. třídy

Článek

Nově se mýtné platí na pěti nových úsecích silnic I/16 Řevničov–Bezděčín, I/22 Vodňany–Klatovy, I/27 Plzeň–Litice–Klatovy, I/34 z Havlíčkova Brodu do Koclířova a I/38 Jihlava–Hatě. Jedná se o úseky dlouhé od 40 po 90 kilometrů.

„Rádi bychom na změnu upozornili především menší regionální dopravce, kteří se na uvedených komunikacích pohybují a doposud zde nemuseli platit mýtné,“ řekl Petr Chvátal, provozní ředitel provozovatele mýtného systému CzechToll.

„Je nutné, aby od 1. července měli na těchto úsecích řádně podepsanou smlouvu a vozidlo bylo vybavené palubní jednotkou. Registraci mohou provést online nebo na některém z více než dvou set obchodních míst,“ dodal.

Poptávka po dálničních známkách navzdory cenám benzínu vzrostla o třetinu

Ekonomika

Za jízdu bez palubní jednotky ve zpoplatněném úseku hrozí pokuta od 5000 korun na místě až do 100 000 Kč ve správním řízení.

Základním kritériem výběru nových úseků pro zpoplatnění byla hlavně intenzita provozu. Jde o komunikace, ke kterým existuje srovnatelná alternativní trasa po již zpoplatněné silnici I. třídy nebo po dálnici.

„Za dobu existence satelitního mýtného se jedná o druhé rozšíření,“ upřesnil Právu mluvčí resortu Martin Brychta. Poprvé se v roce 2020 rozšířilo zpoplatnění o 900 kilometrů. Nynější rozšíření je jednodušší díky satelitnímu systému mýta CzechToll ze skupiny PPF, které bylo spuštěno v prosinci 2019. Předchozí systém od rakouské společnosti Kapsch využíval pro kontrolu mýtné brány.

Mýtné bylo pro vozidla s hmotnostní nad 3,5 tuny v Česku zavedeno od roku 2007, na začátku bylo zpoplatněno 970 kilometrů dálnic.

Výběr roste

S demolicí starých mýtných bran stát nepočítá. Dnes jsou na nich například rozmístěné kamery kontrolující dálniční známky podle registrační značky.

V budoucnu je stát plánuje využít třeba také pro osazení proměnlivým dopravním značením či pro úsekové měření rychlosti a vážení kamionů.

Chybí 2000 odstavných míst pro kamiony

AutoMoto

Loni se na mýtném vybralo přes 14 miliard korun. V květnu činil výběr 1,3 miliardy, o deset procent více než před rokem. Další nárůst výběru se očekává v důsledku aktuálního rozšíření.

Ke konci května bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno 683 tisíc vozidel nad 3,5 tuny. Z toho 167 tisíc má domácí registrační značky, zbylá zahraniční.

Reklama

Výběr článků

Načítám