Článek
Cla se mají podle agentury Bloomberg kromě zmíněných aut vztahovat i na jejich součástky, ocel, nábytek nebo hračky.
Jejich výše se podle vyjádření mexického ministerstva hospodářství bude pohybovat od 10 do 50 procent. „Hlavním cílem je ochrana pracovních míst,“ konstatoval šéf resortu Marcelo Ebrard.
Mexiko zavádí cla pro země, s nimiž nemá uzavřenou obchodní dohodu. Kromě Číny a dalších zmíněných států je bude uplatňovat například vůči Jižní Koreji, Thajsku nebo Indonésii. Naopak velcí obchodní partneři jako USA, Kanada nebo Evropská unie se jim vyhnou.
Země se stala v posledních letech největším odbytištěm pro čínské automobily. To nesou nelibě hlavně Spojené státy, jejichž prezident Donald Trump vnímá Čínu jako velkého obchodního rivala.
Podle Gabriely Sillerové, ředitelky ekonomických analýz mexické banky Banco Base, by zavedení cel mohlo vztahy mezi USA a Mexikem zlepšit. To by se zemi hodilo před plánovaným jednáním o revizi obchodní smlouvy, kterou má uzavřenou se Spojenými státy a Kanadou.
„Umožňuje to Mexiku usmířit si Trumpa a v tomto procesu získat více peněz. Je tu však cena, kterou pocítí jak spotřebitelé, tak výrobci,“ konstatovala Sillerová.
Podle prodejců automobilů cla povedou k tomu, že ceny vozidel vzrostou. Podobné to může podle Bloombergu být i v dalších sektorech, jichž se tarify dotknou.